Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2020, αλλά ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε ότι θα είναι νωρίτερα λειτουργικό – Παραδέχτηκε τα χάλια του ΟΑΣΘ και έταξε αγορά καινούργιων λεωφορείων – Υποσχέθηκε και πάλι το γρήγορο τρένο και επέκταση του Μετρό στη δυτική πόλη
«Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι εδώ», έστω κι αν οι πιο φιλόδοξες προβλέψεις τοποθετούν την έναρξη της λειτουργίας του το 2020, δήλωσε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπραςαπευθύνοντας χαιρετισμό στα εγκαίνια του μετρό «Συντριβάνι» στη Θεσσαλονίκη.
Αν και παραδέχθηκε ότι οι πολίτες δεν έχουν την ευκαιρία να το δουν, ο πρωθυπουργός αστειεύτηκε με την καθυστέρηση στην κατασκευή του. «Με μια μικρή καθυστέρηση 30 ετών, το ανέκδοτο παύει να είναι ανέκδοτο,. Το μετρό είναι εδώ. Μπορεί οι πολίτες να μην έχουν την ευκαιρία να το δουν, αλλά είναι το έργο είναι ολοκληρωμένο κατά σχεδόν 95%, όσον αφορά στην κατασκευή των 13 πρώτων σταθμών. Λείπουν οι συρμοί και λείπει και ο ιδιοκτήτης. Ο ιδιοκτήτης είναι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, που δικαιούνται μετά από τόσα χρόνια αναμονής να έχουν τη δυνατότητα μιας σύγχρονης υποδομής που θα αλλάξει την ποιότητα της ζωής τους, την καθημερινότητά τους».
Αν και ο πρόεδρος του μετρό τοποθέτησε την έναρξη της λειτουργίας αργότερα, ο κ. Τσίπρας υποστήριξε ότι το μετρό θα ξεκινήσει να δέχεται κόσμο τον Φεβρουάριο του 2020.
«Πιστεύω ότι με την ολοκλήρωση αυτού του έργου -το α’ εξάμηνο του 2019 θα γίνουν οι δοκιμές των συρμών-, πιστεύω ότι με τη βοήθεια των ανθρώπων που απέδειξαν αυτά τα 3,5 χρόνια ότι μπορούν να κάνουν θαύματα, ότι τον Φεβρουάριο του 2020 οι πολίτες θα είναι σε θέση να κάνουν χρήση ενός εργαλείου που το έχουν ανάγκη», ανέφερε.
«Η Θεσσαλονίκη πρωτεύουσα των Βαλκανίων»
Αφήνοντας πολλές αιχμές για τους προκατόχους του, ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι η λειτουργία του μετρό «θα αλλάξει κατηγορία στη Θεσσαλονίκη, που θα γίνει μια σύγχρονη πόλη» και από «συμπρωτεύουσα» θα γίνει «πρωτεύουσα των Βαλκανίων».
Μάλιστα, υποστήριξε ότι η ολοκλήρωση του μετρό συνιστά διπλό κατόρθωμα. «Το πρώτο κατόρθωμα είναι ότι ολοκληρώνεται το έργο. Το δεύτερο ότι ολοκληρώνεται με το μικρότερο δυνατό κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο».
Σύμφωνα με τον κ. Τσίπρα, με τις διαπραγματεύσεις που έγιναν, αντί για αποζημιώσεις 1,1 δισ. ευρώ, που ήταν οι αρχικές απαιτήσεις και ξεπερνούσαν την αξία του έργου, δόθηκαν με δικαστικές αποφάσεις 188 εκατ. ευρώ.
«Έχουμε και αρχαία και μετρό»
Ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε και στη διαμάχη που υπήρξε για τα αρχαία της πολης, λέγοντας ότι με τις λύσεις που επελέγησαν, το έργο ολοκληρώνεται και διασώζεται η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.
«Αυτό το κατόρθωμα οφείλεται πάνω απ’ ολα στους ανθρώπους που εργάστηκαν, και της αναδόχου εταιρείας, οφείλεται όμως ότι υπήρξε διαφορετική αντίληψη για τα πράγματα, μια άλλη πρακτική. Μ’ αυτόν τον τρόπο καταφέραμε να ολοκληρωθεί το έργο και να αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά», σημείωσε.
Προανήγγειλε επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες
Δηλώνοντας περήφανος για την ολοκλήρωση των σταθμών, ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι το α’ εξάμηνο του 2019 ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία στο σύνολο της διαδρομής μέχρι τον σιδηροδρομικό σταθμό. «Λίγους μήνες αργότερα θα λειτουργήσει και η επέκταση στην Καλαμαριά», ανέφερε, ενώ προανήγγειλε επέκταση του μετρό και στις δυτικές συνοικίες.
«Είμαι στην ευχάριστη θέση, πέραν του να επισκεφθώ έναν ολοκληρωμένο από τους σταθμούς να σας αναγγείλω ότι εντός του 2019 ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις ξέχναγαν τις συγκεκριμένες περιοχές. Σύμφωνα με τον κ. Τσίπρα, η επέκταση του μετρό και οι πρόδρομες εργασίες θα δώσουν πνοή στο πιο λαϊκό μέρος, αλλά θα δώσουν και τη δυνατότητα σε πολλούς ανθρώπους να εργάζονται στο μετρό.
«Ολοκληρώνουμε υποδομές που θα καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη κέντρο των Βαλκανίων»
Ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι με μια σειρά έργων, η πόλη αποκτά υποδομές «που δίνουν όπλα στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα να γίνει το κέντρο των Βαλκανίων».
Χαρακτηριστικά, αναφέρθηκε στη διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης, με τη γρήγορη διαδρομή να διαρκεί 3 ώρες και 17 λεπτά, την ηλεκτροδοτούμενη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, τη διασύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου.
«Η Θεσσαλονίκη μετεξελίσσεται από συμπρωτεύουσα -έτσι άρεσε να τη λένε μέχρι τώρα στους πρωθυπουργούς που έρχονταν κάθε Σεπτέμβρη, αλλά λίγα προχώρησαν – από φτωχό συγγενή, ουραγό, μεγάλη φτωχομάνα που κάνει τα καλύτερα παιδιά σε σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, σε πρωτεύουσα των Βαλκανίων. Δεν θα είναι πια μια πόλη με γυρισμένη την πλάτη στις υπόλοιπες χώρες τις περιοχής», ανέφερε.
Έταξε αγορά λεωφορείων και… προσλήψεις
Σε μια ευθέως προεκλογική ομιλία και μέχρι τη λειτουργία του μετρό, ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε προσλήψεις 150 νέων οδηγών λεωφορείων και αγορά 350 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Όπως ανέφερε, τον Φεβρουάριο θα ενεργοποιηθεί ο νέος οργανισμός ΑΣΥΘ ο οποίος θα έχει την ευθύνη λειτουργίας όλων των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και του Μετρό συμπεριλαμβανομένου.
Παράλληλα, τον ίδιο μήνα θα γίνει προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια 350 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τη Θεσσαλονίκη ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες για αναβάθμιση των αμαξοστασίων.
Επίσης, εξήγγειλε άμεση προκήρυξη διαγωνισμού, για την άμεση πρόσληψη 150 νέων οδηγών με διετείς συμβάσεις έργου. Παράλληλα, προανήγγειλε προκήρυξη μετατάξεων τεχνιτών από άλλους φορείς και κυρίως από την ΕΛΒΟ καθώς και δρομολόγηση διαγωνισμού για πρόσληψη νέων μόνιμων οδηγών και τεχνιτών αμέσως μετά τη συγκρότηση του ΑΣΥΘ.
«Στον ΟΑΣΘ υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα»
Παρά το πανηγυρικό κλίμα, ο κ. Τσίπρας παραδέχθηκε τα προβλήματα και τις ελλείψεις που υπάρχουν στο μετρό, λέγοντας ότι η κυβέρνησή του, τον Αύγουστο του 2016 παρέλαβε έναν ΟΑΣΘ που «είχε χρεοκοπήσει οικονομικά και επιχειρησιακά».
Με βάση τα στοιχεία που παρέθεσε, τότε, ο ΟΑΣΘ είχε ληξιπρόθεσμα χρέη 102 εκατ. ευρώ, ζημιές 32 εκατ. ευρώ, άδεια ταμεία, ασυντήρητα λεωφορεία για μία 5ετία, κυκλοφορούσαν μόνο 245 από τα 622 λεωφορεία, ενώ εκατοντάδες λεωφορεία δωδεκαετίας είχαν πουληθεί δήθεν ως παλιοσίδερα. Όπως είπε, τα αποθεματικά για την αγορά νέων λεωφορίων ήταν μόλις 700 ευρώ, ενώ υπήρχαν απλήρωτοι εργαζόμενοι και απεργιακές κινητοποιήσεις.
«Είναι αλήθεια πως μια τέτοια χαώδης κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, γι΄ αυτό και παραδέχομαι ότι υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα», υποστήριξε.