Έως και τρεις φορές ακριβότερα φτάνουν στους καταναλωτές τα φρούτα και τα λαχανικά, συγκριτικά με την τιμή που πουλάει ο παραγωγός.
Με υψηλό διψήφιο ρυθμό της τάξεως του 15% εξακολουθούν να «τρέχουν» οι ανατιμήσεις σε φρούτα και λαχανικά, παρά το γεγονός ότι το κόστος παραγωγής έχει μειωθεί σε ετήσια βάση κατά 5,2%. Ακράδαντο παράδειγμα για την ακρίβεια είναι τα κολοκυθάκια, που ενώ φεύγουν από τους παραγωγούς στα 80 λεπτά το κιλό, ο καταναλωτής καταλήγει να τα πληρώνει ακόμη και 2,4 ευρώ.
Οι ντομάτες φεύγουν από το χωράφι στα 80 λεπτά το κιλό, στην χονδρική πωλούνται στα 1,3 ευρώ και φτάνουν στο ράφι στα 2 ευρώ το κιλό, με την «ψαλίδα» να διαμορφώνεται στο 152,5%. Κατά 240% ακριβότερα σε σχέση με την τιμή παραγωγού αγοράζουν οι καταναλωτές το μαρούλι, το οποίο ξεκινά τη «διαδρομή» του από τα 20 λεπτά το τεμάχιο, διατίθεται στη χονδρική στα 35 λεπτά και στη λιανική η τιμή του αγγίζει τα 68 λεπτά.
Το 160% φτάνει η ψαλίδα των τιμών στο μπρόκολο, με τον παραγωγό να πουλάει το προϊόν στο 1 ευρώ το κιλό και οι καταναλωτές να το αγοράζουν από τα σούπερ μάρκετ στα 2,6 ευρώ το κιλό. Αντίστοιχα, τα μήλα στάρκιν φεύγουν από το χωράφι στα 60 λεπτά το κιλό, φτάνουν στη χονδρική στα 1,10 ευρώ και στα ράφια κοστίζουν 1,45 ευρώ το κιλό.
Πέρα από τη μειωμένη παραγωγή λόγω της κλιματικής κρίσης, οι παραγωγοί καταγγέλλουν κερδοσκοπικά παιχνίδια από τους μεσάζοντες, οι οποίοι «φουσκώνουν» τις τιμές για τον τελικό καταναλωτή.
«Ο λόγος που βλέπουμε αυτή τη σταθερότητα υψηλών τιμών έχει να κάνει με τη σημαντική ανεπάρκεια αυτών των προϊόντων και γι’ αυτό το λόγο η αύξηση της τιμής αντανακλά την έλλειψη ποσοτήτων διαθέσιμων στην αγορά» τονίζει ο Απόστολος Πεταλάς, γενικός διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.