Πλώρη για την αγορά τεσσάρων υπερσύγχρονων γαλλικών φρεγατών τύπου Belharra, τελευταίας γενιάς, βάζει η Αθήνα μετά τις τελευταίες, διαρκώς κλιμακούμενες προκλήσεις από τουρκικής πλευράς στο Αιγαίο και την κυπριακή ΑΟΖ. Η άφιξη των οποίων βέβαια χάνεται στα μέσα της επόμενης δεκαετίας την ώρα η Ελλάδα αντιμετωπίζει επείγοντα θέματα ασφάλειας. Βέβαια η κίνηση πρέπει να γίνει, καθώς τα περιθώρια πλέον στενεύουν.
Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε πως επιβαιώνεται το ρεπορτάζ του ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, καθώς ήταν το πρώτο ελληνικό ΜΜΕ που έκανε αναφορά επί του ζητήματος.
Οι σχετικές συζητήσεις, που αφορούν την αγορά δύο φρεγατών, με δικαίωμα επέκτασης για δύο ακόμα, έχουν ξεκινήσει εδώ και τρεις μήνες, αλλά η διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση στο Αιγαίο είναι ένα ισχυρό κίνητρο για την επίσπευση των συνομιλιών και των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας αμέσως μετά το Πάσχα.
Μέχρι τότε θα έχουν μορφοποιηθεί οι προδιαγραφές και θα έχουν «κλειδώσει» λεπτομέρειες, όπως τα οπλικά συστήματα που θα φέρουν τα εν λόγω σκάφη, το είδος των ραντάρ και των συστημάτων επικοινωνίας κ.ά.
Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των ΝΕΩΝ, είναι ότι η Ελλάδα στρέφεται προς το Παρίσι και τον Εμανουέλ Μακρόν προσωπικά, αποσκοπώντας σε μια στρατηγική συνεργασία, στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής άμυνας, όπως την αντιλαμβάνεται και επιχειρεί να την υλοποιήσει ο γάλλος πρόεδρος.
Οι γαλλικές φρεγάτες Belharra, με τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους (κατηγορίας stealth) και την ισχύ των οπλικών συστημάτων τους, σηματοδοτούν εξάλλου μια αλλαγή οπτικής από πλευράς του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Και τούτο, διότι τα συγκεκριμένα, υψηλής τεχνολογίας σκάφη δε διαθέτουν απλώς αντιαεροπορικά συστήματα αυτοάμυνας, όπως οι φρεγάτες που διαθέτει τώρα το ΠΝ, αλλά έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν αντιαεροπορική προστασία περιοχής και να αποτελέσουν παράγοντα κυριαρχίας σε ανοιχτή θάλασσα.
Όπως γίνεται αντιληπτό, τα ανωτέρω αποκτούν μεγάλη αξία, εάν ληφθούν υπόψη αφενός η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η ύπαρξη φυσικών πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο και αφετέρου οι συνομιλίες της Αθήνας με τους γείτονές της για την οριοθέτηση της ΑΟΖ.
Σε ό,τι αφορά το κόστος για την αγορά των υπερσύγχρονων γαλλικών σκαφών, εκτιμάται ότι η αγορά δύο εξ αυτών θα υπερβεί κατά τι τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ζήτημα της πληρωμής αναμένεται να διευθετηθεί μέσω της αποδέσμευσης κερδών που έχουν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων.
Ένα από τα αγκάθια στην υπόθεση της αγοράς των φρεγατών τύπου Belharra είναι το γεγονός ότι δεν είναι δυνατόν να παραληφθούν νωρίτερα από το 2021, καθώς αυτές είναι υπό ναυπήγηση και δεν υπηρετούν ακόμη ούτε στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό. Για να καλυφθεί το χρονικό αυτό κενό, συζητείται η ενοικίαση δύο φρεγατών τύπου Fremm (επίσης κατηγορίας stealth), μέχρι να παραληφθούν οι φρεγάτες Belharra.
Η FREMM βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων που θα πραγματοποιηθούν με τηn γαλλική πλευρά, αλλά το ΠΝ δεν επιθυμεί την όπως περιγράφεται «ανθυποβρυχιακή» έκδοση της FREMM αλλά αυτή με ενισχυμένη αντιαεροπορική ικανότητα της FREDA ((FRégate de Défense Aérienne).
H τελευταία αποτελεί εξέλιξη της Aquitaine class της FREMM του γαλλικού Ναυτικού, με το πρώτο σκάφος να αναμένεται να εισέλθει σε υπηρεσία το 2022.
Η ενίσχυση των Α/Α ικανοτήτων της FREDA σε σχέση με την FREMM έχει να κάνει με την τοποθέτηση μιας νέας έκδοσης του ραντάρ πολλαπλού ρόλου HERAKLES με μεγαλύτερη ικανότητα σε εμβέλεια (πρόσθετα Τ/R modules) που παρέχουν υψηλότερη ισχύ, παραγωγή νέων παλμών, έχει εφαρμοστεί νέα μέθοδος έρευνας/επιτήρησης.που φέρνουν την εμβέλεια αποκάλυψης στόχων στα 300 με 350 χλμ. από 250 χλμ. του βασικού HERAKLES.
Ταυτόχρονα θα υπάρχει και αύξηση στον αριθμό διαχείρισης ιχνών, μέσω του βελτιωμένου κέντρου διαχείρισης μάχης (CMS) και του κέντρου πληροφοριών μάχης (CIC) το οποίο θα διαθέτει περισσότερες κονσόλες παρουσίασης δεδομένων. Σε ότι αφορά τον Α/Α η FREDA θα διαθέτει 4 οκταπλούς εκτοξευτές A50 Sylver με 32 θέσεις εκτόξευσης βλημάτων ASTER 15/30 ενώ θα διαθέτει και ικανότητα εκτόξευσης MICA VL για εγγύτερες αποστάσεις.
Σε ότι αφορά την κλάση Belharra το πλοίο έχει μήκος περίπου 121 μέτρα, εκτόπισμα 4.200 τόνους και θα είναι εξοπλισμένο με το νέο ενεργό ραντάρ διάταξης φάσης Sea Fire της εταιρείας Thales με τέσσερα στοιχεία τοποθετημένα περιμετρικά του κυρίου ιστού αισθητήρων παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών.
Σε ότι αφορά τις επιδόσεις του συστήματος δεν υπάρχουν στοιχεία, αλλά η Thales η οποία παρουσίασε το σύστημα εδάφους (Ground Fire radar) επί φορτηγού οχήματος τον περασμένο Ιούνιο έγινε γνωστό ότι η μέγιστη εμβέλεια φτάνει τα 399 χλμ. και ότι είναι πανομοιότυπο με τη ναυτική έκδοση. Ακόμη φρεγάτα θα διαθέτει σύστημα Διαχείρισης Μάχης τύπου Setis και το συρόμενο σόναρ τύπου CAPTAS-4 της εταιρείας Thales.
https://youtu.be/JZsxP5eoblw
https://youtu.be/UKcJeEjmNA4
https://youtu.be/0SuBVGJZ5vM