Σε μία κίνηση άνευ προηγουμένου προχώρησε το ΓΕΝ. Σύμφωνα με πληροφορίες, αντικαθίσταται ο κυβερνήτης της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ. Ο κυβερνήτης έτσι κι αλλιώς θα άλλαζε, πολύ σύντομα αφού είχε συμπληρώσει το χρόνο υπηρεσίας του στη κανονιοφόρο ,αλλά η απόφαση για αντικατάστασή τους σύντομα είναι στο κλίμα των “χαμηλών τόνων” που τηρεί και το Μέγαρο Μαξίμου και το ΥΠΕΘΑ για το επεισόδιο ανοιχτά της Λέσβου, με το τουρκικο εμπορικό.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το μοναδικό στοιχείο για κριτική που θα μπορούσε κάποιος να επικαλεστεί , είναι γιατί δόθηκε η δυνατότητα στο εμπορικό τουρκικό πλοίο να προσεγγίσει τόσο κοντά την κανονιοφόρο. Κατά τ΄ άλλα δεν υπάρχουν άλλα δεδομένα που να δικαιολογούν τόσο άμεση αντίδραση, αναφέρει το militaire.
Την ίδια στιγμή, την οδό της αποκλιμάκωσης ακολουθεί για άλλη μια φορά η ελληνική πλευρά στο περιστατικό με την Τουρκία, καθώς όπως έγινε γνωστό, αποφασίσθηκε η αντιμετώπιση του περιστατικού «επακούμβησης» της κανονιοφόρου «Αρματωλός», αντιμετωπίζεται ως ναυτικό ατύχημα, σε επίπεδο Λιμεναρχείων.
Για άλλη μια φορά δηλαδή υποχωρούμε μπροστά στην τουρκική προλητικότητα. Ομως τα δεδομένα άλλα δείχνουν. Τώρα γιατί η ελληνική πλευρά δείχνει αυτή την στάσξ, αυτό είναι ένα άλλο ερώτημα.
Οι Τούρκοι είναι ξεκάθαρο πως ήθελαν να προκαλέσουν ατύχημα.
Τα «καυτά» ερωτήματα…
Αν επρόκειτο για ένα απλό ναυτικό επεισόδιο, που θα μπορούσε να λήξει μέσα σε λίγη ώρα, γιατί ο Τούρκος καπετάνιος αποφάσισε να εξαφανιστεί από την περιοχή και να κινηθεί προς Τουρκία;
Πρόκειται για απειρία του καπετάνιου; Για λάθος χειρισμό;
Μήπως οι Τούρκοι ήθελαν όντως να εμβολίσουν το ελληνικό πολεμικό, προκαλώντας αναταραχή στο Αιγαίο;
Μήπως το τουρκικό πλοίο κουβαλούσε κάποιο παράνομο φορτίο και ο καπετάνιος ήθελε να αποφύγει τον έλεγχο;
Μήπως κινήθηκε προς τα τουρκικά ύδατα αναζητώντας «προστασία» από τουρκικά πολεμικά;
Τι σχεδιάζουν οι Τούρκοι;
Τόσο η συμπεριφορά του πληρώματος του τουρκικού σκάφους πριν τη σύγκρουση, όσο και οι κινήσεις μετά τη σύγκρουση, είναι τουλάχιστον «περίεργες», «ύποπτες» και φυσικά επικίνδυνες.
Όλα αυτά ενισχύουν την άποψη ότι μπορεί το περιστατικό να ήταν προσχεδιασμένο και με συγκεκριμένη στόχευση.
Κατ’ αρχάς, το τουρκικό εμπορικό πλοίο είχε κατεύθυνση, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες με στόχο την κανονιοφόρο του Πολεμικού Ναυτικού και ο καπετάνιος του δεν έπραξε απολύτως τίποτα προκειμένου να αποφύγει την σύγκρουση παρά τις κλήσεις που δέχθηκε μέσω ασυρμάτου από τον κυβερνήτη και το πλήρωμα της κανονιοφόρου.
Τα χειρότερα αποφεύχθηκαν λόγω των άμεσων χειρισμών αποφυγής σύγκρουσης από το πλήρωμα του ελληνικού πολεμικού.
Το πιο σημαντικό στοιχείο που ενισχύει την άποψη ότι πρόκειται για στημένο συμβάν με στόχο της πρόκληση θερμού επεισοδίου, είναι πως η Τουρκία στο Αιγαίο αυτή τη στιγμή έχει μεγάλες ναυτικές δυνάμεις για την διεξαγωγή ασκήσεων, με μεγαλύτερη αυτή απέναντι από την Χίο, την αποβατική άσκηση «Efes».
Το «Αρματωλός» είχε καλέσει επανειλημμένα το «KARMATE» στον ασύρματο πριν την «επακούμβηση» βεβαιώνουν καλά πληροφορημένες στρατιωτικές πηγές που μίλησαν στο news.gr.
Ανώτατη πηγή του Πολεμικού Ναυτικού δήλωσε συγκεκριμένα πως: «Καλέσαμε πολλές φορές το KARMATE στον ασύρματο αλλά αδιαφόρησε».
Ρωτώντας έτερη πηγή του Ναυτικού αν θα πρέπει να εντάξει κανείς το περιστατικό αυτό στο πλαίσιο του υβριδικού και ψυχολογικού πολέμου που έχει αναφέρει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος στο πρόσφατο παρελθόν, απάντησε πως «όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά πάνω στο τραπέζι και εξετάζονται».
Τονίστηκε βέβαια από όλες τις πηγές πως ακόμα είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα.
«Κανείς δεν μπορεί να πει ακόμα αν ήταν εσκεμμένος ή ατυχές» πρόσθεσαν επίσης, ωστόσο η πρώτη εντύπωση που υπάρχει στους στρατιωτικούς κύκλους είναι πως πρόκειται για λανθασμένη ενέργεια του τούρκου κυβερνήτη, ο οποίος στην συνέχεια τρόμαξε και για αυτό απομακρύνθηκε αναπτύσσοντας ταχύτητα.
«Πολλές φορές στην θάλασσα γίνονται τέτοια και αυτό θέλει προσοχή» επεσήμαναν.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές τον χειρισμό πλέον θα αναλάβει το Λιμενικό και οι αρμόδιες Αρχές οι οποίες θα εξετάσουν την όλη υπόθεση και το αν προβλέπεται ακόμα και αποζημίωση.
Το χρονικό του επεισοδίου
Συναγερμός σήμανε στις 4 τα ξημερώματα στο Αιγαίο, όταν τουρκικό εμπορικό πλοίο «ακούμπησε» κανονιοφόρο του Πολεμικού μας Ναυτικού, ανοιχτά της Μυτιλήνης!
Το τουρκικό εμπορικό πλοίο πλησίασε από αριστερά την κανονιοφόρο «Αρματωλός» που έκανε περιπολία ανατολικά της Μυτιλήνης. Το πλήρωμα της κανονιοφόρου έκανε σινιάλο προς το τουρκικό, ωστόσο δεν έλαβε καμία απάντηση.
Λίγο αργότερα το Karmate έπεσε πάνω στην κανονιοφόρο μας στο ύψος του μεσόστεγου του πλοίου. Μετά το συμβάν το εμπορικό πλοίο αύξησε ταχύτητα και απομακρύνθηκε, κινούμενο προς τις πλησιέστερες ακτές της Τουρκίας, χωρίς να απαντήσει στις κλήσεις ασυρμάτου της κανονιοφόρου.
Κανένας από το πλήρωμα της κανονιοφόρου δεν έπαθε τίποτα και το σκάφος δεν έχει υποστεί κάποια σημαντική ζημιά όπως φαίνεται.
Η Κ/Φ ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ είναι το πρώτο εκ των δύο κανονιοφόρων που κατασκευάσθηκαν και ναυπηγήθηκαν υπό των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Α.Ε. (Ε.Ν.Α.Ε.) κατόπιν συμβάσεως με το Π.Ν.
Η ναυπήγηση του σκάφους έγινε στις εγκαταστάσεις των Ε.Ν.Α.Ε. σύμφωνα με τα σχέδια της Δανέζικης εταιρείας DANYARD για τα Πλοία Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ), κλάσεως OSPREY – 55 ( Offshore Vessel Patrol – OVP ).
Η καθέλκυση του πλοίου έγινε το Μάρτιο του 1990. Ανάδοχος του πλοίου ήτο η Κα Β. Σίδα, νυν απόστρατος του ΠΝ, και η οποία την εποχή της καθελκύσεως έφερε τον βαθμό του Πλοιάρχου και υπηρετούσε στην Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής ως Διοικητής.
Το πλοίο παραλήφθηκε επισήμως από το Π.Ν. μετά την υπογραφή των σχετικών πρωτοκόλλων παραλαβής του, μεταξύ Π.Ν. και Ε.Ν.Α.Ε. , την 27 ΜΑΡΤΙΟΥ 1990. Το πρώτο ελληνικό πολεμικό που έφερε το όνομα » A ΡΜΑΤΩΛΟΣ» ήταν η Κορβέτα ΠΤ-42, η οποία ναυπηγήθηκε το 1948 και διατηρήθηκε στην ενέργεια μέχρι το 1976. Έλαβε το όνομά της προς τιμήν των γενναίων πολεμιστών του αγώνα του 1821 για την Εθνική μας Ανεξαρτησία.
Ο πρώτος Κυβερνήτης της Κ/Φ ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ ήταν ο Πλωτάρχης Β. ΓΕΡΟΥΚΗΣ ΠΝ , Υπαρχος ο Υποπλοίαρχος Ι. ΚΟΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΠΝ και Διευθυντής Προώσεως και Ενέργειας ο Υποπλοίαρχος (Μ) Λ. ΜΑΓΚΑΝΑΡΗΣ ΠΝ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΛΟΙΟΥ
Μέγιστο μήκος: 54.75 μ
Μέγιστο πλάτος: 10.50 μ
Μέγιστο βύθισμα: 2.55 μ
Εκτόπισμα: 516 τόνοι
Μέγιστη ταχύτητα: 22 κόμβοι
Μέγιστη ακτίνα ενεργείας: 2000 ν.μ.
Ενδιαιτήσεις: 61 άτομα
Κύριες Μηχανές : Δύο Κύριες Μηχανές DIESEL MTU – 16 V 1163 TB 63
Γεννήτριες ισχύος: Δύο Κύριες Η/Μ MERCEDES – BENZ OM 424 12 V 183 AA 51 (240 KW ).
Μία Η/Μ (Emergency) MERCEDES-BENZ OM 422 (169 KW)
RHIB : Ένα τύπου Fost 4,2 μ, με 1Χ50 ΗΡ (ταχύτητα 40 κόμβοι)
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
1 OTOMELARA 3» (76mm)/62
1 OTOBREDA 40mm/70
2 RHEIMENTALL 20mm
30 ΝΑΡΚΕΣ MK 6
20 ΝΑΡΚΕΣ MK18
12 ΝΑΡΚΕΣ MK 55
ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ
Ρ/Ε DECCA 1690
P/E ΟΡΙΟΝ 10XP
Ρ / Ε TRITON
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
ESM / DR 2000 ARIAL/51
CHAFFS / WEGMAN
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΩΣ ΒΟΛΗΣ
Σ.Δ.Β. ΝΑ 21 MOD 0
Οπτικό Σκοπευτικό PANDA MOD 0 +
BU
ΠΛΗΡΩΜΑ
Αξιωματικοί: 7
Υπαξιωματικοί: 37
Άνδρες Ειδικών Δυνάμεων: 16