Μετά από σχεδόν 15 χρόνια αποφασίσαμε να εξοπλίσουμε τους φονιάδες του Πολεμικού Ναυτικού με νέες εξελιγμένες τορπίλες ώστε να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις δυνατότητες των νέων ηλεκτρονικών συστημάτων, δείγμα και αυτό της ταχύτατης ολοκλήρωσης πλέον «μίνι» καίριων εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Ετσι, αποφάσισε να προχωρήσει η διενέργεια διεθνούς ανοιχτού και δημοσίου τεχνικού διαλόγου με σκοπό την πληρέστερη κατάρτιση των τεχνικών προδιαγραφών της μελλοντικής προμήθειας τορπιλών βαρέως τύπου για τα τέσσερα υποβρύχια Type 214 και το μοναδικό εκσυγχρονισμένο Type 209/1200AIP.
Ένα ενδιαφέρον animation είχε αναρτηθεί πριν μερικά χρόνια στο youtube για τις δυνατότητες των υποβρυχίων 214 (κλάση Παπανικολής). Το βίντεο είχε επιμεληθεί η Ελληνική Αμυντική Ανασκόπηση.
Στο animation παρουσιάζονται συνοπτικά οι δυνατότητες των υποβρυχίων αυτών τα οποία μπορούν να πλεύσουν επί 315 ώρες κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Στο βίντεο παρουσιάζεται η επεξήγηση του συστήματος αναερόβιας πρόωσης αλλά και τα όπλα του υποβρυχίου.
Επίσης προβάλλεται εν συντομία πως γίνεται πρακτικά αναβάθμιση των υποβρυχίων κλάσης Ποσειδών ώστε να έχουν σχεδόν τα ίδια πλεονεκτήματα με τα 214.
Αυτό το λέμε γιατί, μέχρι τώρα τα πλέον σύγχρονα υποβρύχια του ΠΝ, τα κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ή type-214HN(S-120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, S-121 ΠΙΠΙΝΟΣ , S-122 ΜΑΤΡΩΖΟΣ, S-123 Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ) σχεδίασης HDW κατασκευής των 3 εξ αυτών στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, δεν είχαν …τορπίλες!
Απίστευτο και όμως ελληνικό!
Τα υποβρύχια μήκους 65,3μ., πλάτους 6,3μ. εκτοπίσματος 1858τόνων με ταχύτητες 10,5κόμβων/21κόμβων σε επιφάνεια/κατάδυση φέρουν το νέο σύστημα AIP τύπου ενεργών κυψελών μαζί με ηλεκτροκινητήρα 3.900 kW που επιτρέπει έτσι την συνεχόμενη κατάδυση για 13 ημέρες με χαμηλή βέβαια ταχύτητα.
Φέρει σύστημα διεύθυνσης βολής ISUS της ATLAS ELEKTRONIK, με εναλλάξιμες κονσόλες πολλαπλών λειτουργειών νέα γενιάς συστήματα ναυτιλίας RADAR, ESM, GPS, ιστοί OPTRONIC με πολλαπλές δυνατότητες απεικόνισης και συνδυασμό παθητικού SONAR μεσαίων και χαμηλών συχνοτήτων, SONAR ναυτιλίας / εντοπισμού ναρκών, ενεργητικού SONAR. Και εδώ το πλήρωμα είναι στα 37 άτομα με την αυτονομία να ανέρχεται στις 50 ημέρες (περιορισμός τροφίμων).
Συγκριτικά η Τουρκία δεν διαθέτει κανένα υποβρύχιο με σύστημα ΑΙΡ (προς το παρόν). Όλα τα τουρκικά υποβρύχια ανήκουν στην οικογένεια U-209 με διαφορετικά εκτοπίσματα (έξι κλάσης “Atilay” με εκτόπισμα 1.200 τόνους, τέσσερα κλάσης “Preveze” με εκτόπισμα 1.400 τόνους και τέσσερα κλάσης “Gur”). Το Τουρκικό Ναυτικό αναμένει τις παραδόσεις των πρώτων υποβρυχίων «214» τα επόμενα 3 με 4 χρόνια.
Το ΠΝ εξέδωσε Αίτημα για Πληροφορίες (Request for Information) με τίτλο «Προμήθεια Τορπιλών Βαρέως Τύπου και Ολοκλήρωση αυτών στα Οπλικά Συστήματα ISUS 90-15 και ISUS-90-46 των Υ/Β 214 και Υ/Β ΩΚΕΑΝΟΣ αντίστοιχα». Δείτε τη σχετική ανακοίνωση ΕΔΩ
Πρόκειται για ένα πολύπαθο πρόγραμμα το οποίο παραμένει ανολοκλήρωτο εδώ και 15 χρόνια. Συγκεκριμένα, στις 4 Μαρτίου του 2003 η τότε Γενική Γραμματεία Οικονομικού Σχεδιασμού & Αμυντικών Επενδύσεων (ΓΓΟΣΑΕ) επέλεξε την τορπίλη Black Shark IF/21 για τον εξοπλισμό των τεσσάρων υποβρυχίων «214».
Ωστόσο, στις 15 Σεπτεμβρίου του 2003, η τότε STN Atlas Elektronik γνωστοποίησε ότι το κόστος ολοκλήρωσης των τορπιλών Black Shark IF/21 στο σύστημα διαχείρισης μάχης των «214» του αναβαθμισμένου «209» ανέρχεται στα € 72 εκατομμύρια.
Το ποσό αυτό, σε συνδυασμό με το κόστος των € 62 εκατομμύρια της προμήθειας των 51 τορπιλών, καθιστούσε τις τορπίλες Black Shark IF/21 ακριβότερες από τις DM-2A4 «Seeheckt». Τελικά, στις 30 Ιουλίου 2004, ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.
Αναλυτικά τα γενικά επιθυμητά επιχειρησιακά χαρακτηριστικά της νέας τορπίλης είναι:
α. Να είναι διπλού ρόλου (εναντίον πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων).
β. Να είναι αυτοκατευθυνόμενη με δυνατότητα ενεργητικής και παθητικής ακροάσεως, καθώς και συνδυασμού αυτών.
γ. Να είναι τηλεκατευθυνόμενη μέσω αγωγού επικοινωνίας.
δ. Να είναι εξοπλισμένη με πυροδοτικό κρουστικό και προσεγγίσεως.
ε. Να βάλλεται από βάθος μεγαλύτερο των 400 μέτρων.
στ. Να έχει μέγιστη ταχύτητα άνω των 50 κόμβων.
ζ. Να έχει δυνατότητα αυτόματης προσαρμογής της ταχύτητας της και του βάθους στη φάση της ανακατεύθυνσης / επίθεσης.
η. Να έχει δυνατότητα εντοπισμού και προσβολής ακίνητων στόχων επιφανείας και Υ/Β.
θ. Να έχει δυνατότητα αναγνώρισης και αντιμετώπισης αντιμέτρων.
ι. Να έχει διάταξη για την προστασία του βάλλοντος Υ/Β.
ια. Οι συσσωρευτές τορπίλης γυμνασίων θα πρέπει να παρέχουν τουλάχιστον 50 εγγυημένους κύκλους φορτίσεως / εκφορτίσεως.
ιβ. Η Τ/Λ γυμνασίων να έχει τη δυνατότητα λεπτομερούς καταγραφής της συμπεριφοράς της και να διαθέτει δυνατότητα αποθήκευσης όλων των στοιχείων που απαιτούνται για την ανάλυση της διαδρομής της, καθώς και να διαθέτει φανό πορείας, φανό ενδείξεως θέσεως και Noise Maker.
Όπως σημειώνει στην πρόσκλησή του το ΓΕΝ, η λίστα επιχειρησιακών χαρακτηριστικών είναι ενδεικτική και μπορεί να μεταβληθεί κατά την διαδικασία κατάρτισης των τεχνικών προδιαγραφών της προμήθειας.
Επιπλέον στο πλαίσιο του τεχνικού διαλόγου οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς ενθαρρύνονται να προσέλθουν, κατόπιν συνεννόησης, στη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού για σχετική παρουσίαση των δυνατοτήτων των προϊόντων τους.
Η ολοκλήρωση της τορπίλης στα οπλικά συστήματα των Υ/Β ISUS 90-15 και ISUS 90-46
Η νέα τορπίλη θα πρέπει να ολοκληρωθεί στα οπλικά συστήματα ISUS 90-15 και ISUS-90-46 των Υ/Β. Ως ολοκλήρωση νοείται η δυνατότητα εκτέλεσης βολών, χειρισμού και κατεύθυνσης των Τ/Λ, με πλήρη εκμετάλλευση των επιχειρησιακών χαρακτηριστικών του όπλου, από τα οπλικά συστήματα ISUS 90-15 και ISUS-90-46 των Υ/Β.
Θα πρέπει να καθορισθούν και να καταγραφούν όλες οι τυχόν απαραίτητες εργασίες διασύνδεσης των Τ/Λ στους τορπιλοσωλήνες των Υ/Β (hardware και software), καθώς και των τορπιλοσωλήνων με το οπλικό σύστημα των Υ/Β, τυχόν απαιτήσεις προσθήκης ή αφαίρεσης υλικών / καλωδιώσεων / ερμαρίων ή / και φυσικών μετασκευών των τορπιλοσωλήνων ή / και υφιστάμενων
Κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει να συντάξουν ολοκληρωμένη τεχνική πρόταση υλοποίησης της ολοκλήρωσης, στην οποία θα καταγράφονται και αναλύονται όλες οι απαιτούμενες εργασίες / μετασκευές / ενέργειες. Σε περίπτωση που κάποια απαιτούμενη εργασία δεν μπορεί να εκτελεστεί απευθείας από τον υποψήφιο ανάδοχο, θα πρέπει να σημειώνεται η προτεινόμενη τεχνική λύση, καθώς και ο προτεινόμενος φορέας υλοποίησης.
Σε κάθε περίπτωση η ευθύνη υλοποίησης, συμπεριλαμβανομένων των απαιτούμενων συνεργασιών με υπεργολάβους αλλά και του κόστους, επαφίεται στον υποψήφιο ανάδοχο. Διευκρινίζεται ότι η ανωτέρω τεχνική πρόταση θα υποβληθεί σε μεταγενέστερο χρόνο, κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και όχι στο πλαίσιο του παρόντος τεχνικού διαλόγου.
Οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς έχουν την δυνατότητα και ενθαρρύνονται, κατά τη διάρκεια του τεχνικού διαλόγου, να αιτηθούν διευκρινήσεων, τεχνικών στοιχείων ή / και επίσκεψης σε Υ/Β τ.214 και Υ/Β ΩΚΕΑΝΟΣ.
Προθεσμία έως τη Δευτέρα 16 Ιουλίου
Οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να υποβάλλουν την παρούσα φόρμα υποβολής σχολίων, μαζί με οποιοδήποτε άλλο έγγραφο κρίνουν απαραίτητο, μέχρι και την Δευτέρα 16 Ιουλίου 2018, ημερομηνία λήξης της διαδικασίας του τεχνικού διαλόγου.
Η υποβολή θα γίνει στη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, μέσω των ηλεκτρονικών διευθύνσεων [email protected] και [email protected].
Τυχόν στοιχεία / πληροφορίες τα οποία, κατά την κρίση των ενδιαφερόμενων, χαρακτηρίζονται ως εμπιστευτικά και μη δυνάμεθα να υποβληθούν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δύνανται να παραδωθούν με αγγελιοφόρο, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή κατόπιν συνεννόησης, στην Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού
https://youtu.be/H9r5xQXyEy0