Από τις 26 Αυγούστου δεν υπάρχει πλοίο ΜΚΟ στις βασικές διαδρομές που χρησιμοποιούν οι μετανάστες για να ταξιδέψουν από τη Βόρεια Αφρική στην ευρωπαϊκή ήπειρο
Έρμαια των κυμάτων και της κακοδιαχείρισης των διακινητών τους είναι χιλιάδες μετανάστες που διαπλέουν τις τελευταίες εβδομάδες τη Μεσόγειο, καθώς σύμφωνα με καταγγελίες από ΜΚΟ, από τις 26 Αυγούστου έχουν αποσυρθεί όλα τα διασωστικά σκάφη, τα οποία κάλυπταν τις βασικές διαδρομές που επέλεγαν χιλιάδες άνθρωποι για να μεταβούν από τη Βόρεια Αφρική, στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
Όπως αναφέρει ο Guardian σε σχετικό ρρεπορτάζ, η συγκεκριμένη κατάσταση διαμορφώθηκε εξαιτίας των αντιμεταναστευτικών πολιτικών που ακολουθούν και εφαρμόζουν τόσο η Μάλτα, όσο και η Ιταλία, με συνέπεια τη ραγδαία μείωση των αποστολών διάσωσης από ΜΚΟ στην Κεντρική Μεσόγειο. Με δεδομένο ότι οι ροές μεταναστών παραμένουν στα ίδια επίπεδα, ο κίνδυνος για περισσότερα πολύνεκρα ναυάγια είναι εξαιρετικά αυξημένος.
Το διάστημα από τις 26 Αυγούστου λεως σήμερα είναι το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί χωρίς διασωστικό σκάφος ΜΚΟ στη Μεσόγειο. Κάτι ανάλογο είχε γίνει και στο διάστημα από τις 28 Ιουνίου έως τις 8 Ιουλίου του τρέχοντος έτους. Σε αυτό το διάστημα, είχαν χάσει τη ζωή τους τουλάχιστον 300 άνθρωποι.
Συνολικά 10 σκάφη ΜΚΟ επιχειρούν στη Μεσόγειο. Από αυτά, τα τρία έχουν εγκλωβιστεί στο λιμάνι της Βαλέτας, λόγω της διαμάχης που έχει προκύψει για τη σημαία που φέρουν. Το γερμανικό πλοίο Juventa βρίσκεται εδώ και ένα χρόνο παροπλισμένο στο λιμάνι Τραπάνι της Σικελίας, παρ’ ότι οι εισαγγελικές αρχές απέσυραν τις καταγγελίες εναντίον του πληρώματός του. Μετά την απόφαση της ιταλικής κυβέρνησης να κλείσει τα λιμάνια της γειτονικής χώρας για τους μετανάστες, τα υπόλοιπα πλοία της ΜΚΟ Open Arms αποσύρθηκαν, καθώς δεν τυγχάνουν της υποστήριξης που απαιτείται.
Επίσης, το Aquarius, το οποίο είχε διασώσει εκατοντάδες μετανάστες, διέπλευσε στην Ισπανία, όταν τόσο η Μάλτα όσο και η Ιταλία, δεν του επέτρεψαν να εισέλθει στα λιμάνια της χώρας. Το Aquarius βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη Γαλλία και αναμένει το «πράσινο φως» για να «βγει» στη Μεσόγειο, ωστόσο δεν έχει δοθεί καμία εγγύηση για τη μόνιμη παρουσία του.