Ενώ στην Ελλάδα εξελίσσεται λόγω μνημονίων μια δύσκολη κατάσταση των εξοπλιστικών προγραμμάτων των ενόπλων δυνάμεων, αντίθετα στην Τουρκία παρατηρείται μια χαρακτηριστική απογείωση. Είναι αδύνατο πλέον οπουδήποτε σύγκριση. Ας όψονται αυτοί που τα τελευταία χρόνια μας οδήγησαν εκεί που μας οδήγησαν.
Ο ίδιος ο Ερντογάν κατέγραψε το εξοπλιστικά προγράμματα της Τουρκίας με χρονικό όριο δεκαετίας, δηλαδή μέχρι το 2023, ( συμβολική χρονολογία επέτειο των εκατό χρόνων της ίδρυσης της τουρκικής δημοκρατίας), Τα προγράμματα αυτά είναι τα εξής :
SOM
Πρόγραμμα πυραύλων αέρος εδάφους και θαλάσσης, δηλαδή πολλών χρήσεων της Tübitak, με 200 χιλιόμετρα βεληνεκές. Διαθέτει δυνατότητα δορυφορικού εντοπισμού του στόχου. Παράλληλα προχωρεί και το πρόγραμμα παραγωγής των ίδιων πυραύλων με βεληνεκές 500 χιλιόμετρα.
ROKETSAN της UMTAS
Σύστημα αντιαρματικών πυραύλων παραγωγής της UMTAS, για τα επιθετικά ελικόπτερα. Λειτουργεί μέρα νύχτα και σε όλες τις καιρικές συνθήκες Δυνατότητα απόκρυψης από στοχοποίηση.
Δυνατότητα ορισμού συγκριμένου σημείου πρόσκρουσης.
Αξιόλογη αποτελεσματικότητα επιτυχίας στόχου. Χρησιμοποιείται με τις ίδιες δυνατότητες και για κινούμενους και για σταθερούς στόχους.
Δυνατότητα ενεργοποίησης εκτός πλατφόρμας με κατεύθυνση στόχο ευρείας γωνίας. Είναι αποτελεσματικό ενάντια σε όλες τις απειλές, (επιθέσεις), από τεθωρακισμένα εδάφους.
TI29 ATAK
Πρόγραμμα επιθετικών και εποπτικών ελικοπτέρων.
Επιθετικά πολεμικά ελικόπτερα. Η συμφωνία κατασκευής 50 ελικοπτέρων υπογράφθηκε το 2007 και στην συνέχεια το 2010 υπογράφτηκε πρόσθετη συμφωνία παραγωγής άλλων 15 ελικοπτέρω
Η συμφωνία είναι συμπαραγωγής με την AgustaWestland.
Στις 17 Αυγούστου του 2011 έγιναν τα πρώτα τεστ από δυο ελικόπτερα στην Ιταλία και τρία στην Τουρκία με συνολικά 750 ώρες πτήσης.
Το πρώτο T129A ήταν έτοιμο για πτήση υπηρεσίας τον Απρίλιο του 2012, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του 2013 άρχισε η κανονική παράδοση. Παράλληλα άρχισε και η ειδική εκπαίδευση των πιλότων που θα πιλοτάρουν τα ελικόπτερα.
T -155 FIRTINA OBÜSÜ
Πρόγραμμα οβιδοβόλων παντός καιρού. Είναι το πρώτο σύστημα πυροβολικού που κατασκευάστηκε στην Τουρκία. Κατατάσσεται πρώτο σε αποτελεσματικότητα οπλικό σύστημα μετά τα μαχητικά F16. Αποτελεσματικό σε κατάσταση πολύ άσχημων καιρικών συνθηκών, όπως καταιγίδες και θύελλες.
ALTAY -MİLLİ TANK
Πρόγραμμα αρμάτων μάχης Altay, «Ana Muharebe Milli Tankı».
Καινούργια Άρματα μάχης, Altay, τουρκικής παραγωγής. Η συμφωνία παραγωγής από τον γνωστό όμιλο Koç Grubu, υπογράφτηκε το 2007. Τώρα βρισκόμαστε στην φάση παράγωγης τρίτης γενιάς αρμάτων. Το σχετικό νομοσχέδιο παραγωγής τους ψηφίστηκε τον περασμένο Μάιο 2015. Ήδη έχει αρχίσει η πρώτη φάση παραγωγής τους ενώ η πρώτη σειρά αναμένεται να είναι έτοιμη το 2017.
AKYA – MİLLİ TORPIDO
Πρόγραμμα τορπιλάκατων. Συμπαραγωγή με την συνεργασία της Νοτίου Κορέας, Συμβάλουν στον εξοπλισμό τους οι τουρκικές πολεμικές βιομηχανίες ROKETSAN και TÜBİTAK.
MİLGEM MİLLİ GEMİ
Πρόγραμμα πολεμικών πλοίων. Milgem Savaş Gemisi = Τα πρώτα Πολεμικά πλοία Milgem, τουρκικής παραγωγής. Ήδη οι υπερσύγχρονες φρεγάτες, TCG Heybeliada, TCG Büyükada, έχουν παραδοθεί στον τουρκικό στόλο ενώ συνεχίζεται η ναυπήγηση και άλλων στα ναυπηγεία του Burgazada. Τα σχέδια έγιναν το 2004 και η πρώτη ναυπήγηση άρχισε στις 26 Ιουλίου του 2006 στα ναυπηγία İstanbul Tersanesi, υπό την εποπτεία του Επιτελείου Ναυτικού. Στις 27 Ιουλίου του 2008, την ήμερα της 470ης επετείου της νίκης του οθωμανικού στόλου στην ναυμαχία της Πρέβεζας, η πρώτη φρεγάτα Heybeliada, (F-511), εισήρθε στην θάλασσα ενώ εισέρχεται και η δεύτερη φρεγάτα Büyükada, (F-512).
ANKA- İNSANSİZ HAVA ARACI
Μη επανδρωμένα «ειδικά» αεροσκάφη κατασκοπείας. Η πρώτη πειραματική δοκιμαστική πτήση έγινε το 2010. Η παραγωγή τους συνεχίζεται ενώ έχει υπογραφεί συμφωνία κατασκευής 10 τέτοιου τύπου αεροσκαφών. Μπορεί να πετάξει σε ύψος μέχρι 23 χιλιάδες μέτρα και επί 18 συνεχείς ώρες.
ATMACA -MİLLİ GEMİSAVAR
Συστήματα πυραύλων για το πολεμικό ναυτικό. Η συμφωνία είναι ύψους 80 εκατομμύρια ευρώ και είναι παραγωγή της Roketsan και της Aselsan.
ARMA -ZIRHLI MUHARABE ARACI
Τεθωρακισμένα οχήματα με την ονομασία Arma 8×8. Έχουν δυνατότητα κυκλοφορίας υπό καθεστώς καπνού και στο σκοτάδι. Διαθέτουν κάμερα νύχτας. Κυκλοφορούν μέσα στο νερό και αναπτύσσουν ταχύτητα εντός υδάτων 8 χιλιόμετρα. Το πλήρωμα μαζί με τον οδηγό και τον διοικητή φτάνει μέχρι τα 12 άτομα. Ανώτατο εκτόπισμα 24 τόνους. Καύσιμα για 750 χιλιόμετρα. Είναι 450 ίππων.
BMC KİRPİ
Kirpi Projesi = Το «Σχέδιο Σκαντζόχοιρος». Σχέδιο παραγωγής ειδικών οχημάτων προστασίας από ναρκοπέδια. Από τα προγραμματισμένα για παραγωγή 614 οχήματα, ήδη έχουν παραδοθεί τα 473.
Καύσιμα για 800 χιλιόμετρα ενώ ακόμα και με σκασμένα λάστιχα έχει δυνατότητα πορείας άλλα 40 χιλιόμετρα. Θεωρούνται κατάλληλα για τις επιχειρήσεις σε ναρκοπέδια που ναρκοθέτησε το ΡΚΚ.
COBRA -ZIRHLI TEKERLİKLİ ARA
Τεθωρακισμένα κυλιόμενα οχήματα, (ACV), παράγωγης της Otokar. Είναι 4×4 και έχουν πλήρωμα μέχρι 9 άτομα.
Ενδιαφέρων είναι ότι χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στον πόλεμο της Νότιας Οσετίας. Υπάρχουν παραγγελίες για εξαγωγή από τις χώρες Αζερμπαϊτζάν, Αλγερία, Μπαχρέιν, Μπαγκλαντές, Γεωργία, Μαλαισία, Μαλβίδες, Νιγηρία, Σλοβενία, Πακιστάν, Περού και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
GÖKTÜRK MİLLİ KESİF UYDUSU
İMECE uydusu = Υψηλή δορυφορική τεχνολογία İMECE, για τις ένοπλες δυνάμεις. Προγραμματίζεται η εκτόξευση του δορυφόρου, Göktürk-3, με υπερσύγχρονα ραντάρ, το 2019, ενώ ο δορυφόρος Göktürk-1, προγραμματίζεται να εκτοξευτεί το 2015 .
Το πρόγραμμα προβλέπει την δυνατότητα παροχής πληροφοριών για τις περιοχές Ευρώπη, Καύκασος και Μέση Ανατολή. Θεωρείται ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην αντιμετώπιση της τρομοκρατίας. Η πρώτη συμφωνία κατασκευής υπογράφτηκε το 2009 με την ιταλική Telespazio και με την γαλλική φίρμα αμυντικής βιομηχανίας, Thales.
Συμμετέχουν οι τουρκικές, Aselsan, TÜBİTAK, Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü.
GÖZCÜ -MİNİ İNSANSIZ HAVA ARACI
Μη επανδρωμένα αεροπορικά οχήματα παραγωγής για συλλογή πληροφοριών της τουρκικής Baykar Makine Sanayii ve Kale firması. Δυνατότητα συνεχούς πτήσεως μέχρι 25 ώρες και σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες.
HÜRKÜŞ EĞİTİM UÇAĞI
Τα πρώτα εκπαιδευτικά αεροπλάνα. Η πρώτη δοκιμαστική πτήση έγινε το 2013, ενώ το τελικό τεστ πτήσεων έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014. Προγραμματίζεται η παραγωγή 15 τέτοιου τύπου αεροπλάνων.
Είναι παραγωγής της ΤΑΙ. Δυνατότητα Πτήσης μέρα και νύχτα.
İNSANSİZ DENİZ ARACI
Μη επανδρωμένα οχήματα θαλάσσης παραγωγής της TÜBİTAK, δαπάνης 3 εκατομμυρίων δολαρίων. Αναπτύσσει ταχύτητα 30 κόμβων, διαθέτει σύγχρονα ραντάρ, sonar, υποβρύχιες κάμερες, ρομποτικούς βραχίονες, συστήματα βολών. Έχει 4 μέτρα μήκος. Στην παραγωγή του İDA μετέχουν οι ΗΠΑ και το Ισραήλ. Αποστολή του, έρευνα και διάσωση, κατασκοπεία, συλλογή πληροφοριών, αποτροπή σαμποτάζ, έλεγχο θαλάσσιας κυκλοφορίας, παρακολούθηση εχθρικών κινήσεων. Ακτίνα εποπτείας μέχρι 50 χιλιόμετρα και δορυφορική επικοινωνία.
KASIGRA TR -300 FÜZESİ
Σύστημα ρουκετών WS-1. δυνατότητα να φτάσει στα 100 χιλιόμετρα βεληνεκές
MELTEM DENİZ KARAKOL UÇAĞI
Meltem 2 Projesi = Αεροπλάνα για την τουρκική Ακτοφυλακή και για τα περιπολικά του στόλου. Ήδη έχουν παραδοθεί στην Διοίκηση Τουρκικής Ακτοφυλακής, 3 «ειδικά» αεροσκάφη, στο Επιτελείου Ναυτικού, 7 αεροσκάφη και για την Διοίκηση Περιπολικών, 5 «ειδικά» αεροσκάφη.
MİLLİ PİYADE TÜFEĞI (MPT)
Modern Pivade Tüfeği = Παραγωγή σύγχρονων ντουφεκιών για τις ανάγκες του πεζικού. Παράγωγης της Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKE)
PARS -ZIRHLI MUHAREBE ARACI
Νέα γενιά τεθωρακισμένου οχήματος 8×8, με πρώτο μοντέλο να είναι 6×6. Πίσω μπρος κάμερα. Σύστημα μέρας νύχτας.
TÜBİTAK AKILLI BOMBA
Βόμβες αέρος εδάφους Βόμβες γενικού στόχου, τύπου Mk-84.
LEOPARD 214 TANKI MODERNİZASYONU
Εκσυγχρονισμός αρμάτων LEOPARD, τύπου 2A4, νέας γενιάς από την ASELSAN. Διαθέτουν όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα, υδροηλεκτρικά, κλπ. Νέας γενιάς συστήματα έλεγχου.
ASELFLIR -300T
Από την Aselsan τελειοποιημένο σύστημα πλοήγησης, έρευνας, εξακρίβωσης στόχου. Θεωρούνται τελευταίας τεχνολογίας και αρίστης ποιότητας συστήματα. Χρησιμοποιούνται σε πολεμικά πλοία και στα μη επανδρωμένα αεροπορικά οχήματα.
KURTARMA GEMİLERİ
Πλοία Έρευνας και Διάσωσης. Αυτό το πρόγραμμα μας ενδιαφέρει άμεσα γιατί σχετίζεται με τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο Πέλαγος, μέσω των οποίων οι Τούρκοι διεκδικούν προέκταση της κυριαρχίας τους μέχρι το κεντρικό Αιγαίο. Όπως αναφέρεται, έχουν παραδοθεί τα καινούργια υπερσύγχρονα πλοία Έρευνας και Διάσωσης της Ακτοφυλακής, τύπου, TCSG Dost, (Φίλος), TCSG Umut, (Ελπίδα), TCSG Güven, (Εμπιστοσύνη), TCSG Yaşam, (Ζωή).
LOJİSTİK DESTEK GEMİSİ
Πλοία ανεφοδιασμού του στόλου. Ήδη έχουν ναυπηγηθεί δυο ειδικά πλοία ανεφοδιασμού ενώ η παραγωγή αγνώστου αριθμού και άλλων συνεχίζεται.HAVUZLU ÇIKARMA GEMİSİ PROJESİ
Εδικά πλοία με εξέδρα προσγείωσης. Είναι υπό σχεδιασμό.
MİNİ İHA
Μίνι μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Όπως αναφέρεται, έχουν ήδη παραδοθεί στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις, 164, (;), μη επανδρωμένα μίνι αεροσκάφη και 4 μη επανδρωμένα μίνι ελικόπτερα, ενώ στην Τουρκική Διεύθυνση Ασφαλείας έχουν παραδοθεί 15 μη επανδρωμένα μίνι αεροσκάφη.
BAYRAKTAR VE KARAVEL İHA
Μη επανδρωμένα αεροπορικά συστήματα πληροφοριών τα οποία θα έχουν «τελειοποιηθεί» το 2015.
ÖZGÜN SAVAŞ UÇAĞI VE HELİKOPTER
Πρότυπα Πολεμικά Αεροσκάφη και ελικόπτερα.
TAARUZ UÇAĞI PROGRAMI
Πρόγραμμα παραγωγής F-35 επιθετικών πολεμικών αεροσκαφών το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
ULAŞTIRMA UÇAĞI
Μεταγωγικά αεροσκάφη για τις ανάγκες των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων, μια συμπαραγωγή με άλλες έξη ευρωπαϊκές χώρες.
FÜZE SİSTEMLERİ
Συστήματα πυραύλων για τις ανάγκες της πολεμικής αεροπορίας σε πτήσεις χαμηλού ύψους τύπου HİSAR-A, τα οποία δοκιμάστηκαν για πρώτη φορά το 2013. Παράλληλα πύραυλοι μέσου βεληνεκούς, HİSAR-A, οι οποίοι για πρώτη φορά δοκιμάστηκαν μέσα στο 2014. Σε εξέλιξη παραγωγή πύραυλων μεγάλου βεληνεκούς.
Πηγή: nikosxeiladakis