τα οποία οι Αμερικανοί νόμιζαν ότι θα τους επιτεθούν, όπως συνέβη πριν από οκτώ χρόνια κατά τη διάρκεια του περιστατικού του κόλπου Sidra το 1981. Η συγκλονιστική αερομαχία πραγματοποιήθηκε πάνω από τη Μεσόγειο θάλασσα περίπου 40 μίλια βόρεια από το Τομπρούκ της Λιβύης.
Το πρωί της 4ης Ιανουαρίου 1989, το USS John F. Kennedy βρισκόταν στην ανατολική Μεσόγειο για προγραμματισμένη επίσκεψη στο λιμάνι της Haifa του Ισραήλ. Το αεροπλανοφόρο ήταν σε απόσταση πάνω από 120 μίλια βόρεια της Λιβύης και είχε αεροσκάφη που λειτουργούσαν περίπου 80 μίλια βόρεια της χώρας, τόσο σε ασκήσεις νοτίου της Κρήτης όσο και σε περιπολία εναέριο χώρου.
Τότε εντοπίστηκαν δύο MiG-23 Floggers της Λιβύης και τα οποία είχαν πάρει κατεύθυνση προς τα αμερικανικά αεροσκάφη, από τα οποία όλα υποχώρησαν εκτός από δύο F-14 Tomcat, τα οποία κατευθύνθηκαν προς το μέρος τους για να τα αναχαιτίσουν. Χρησιμοποιώντας τα ραντάρ τους τα F-14 άρχισαν να παρακολουθούν τα MiG-23 όταν τα αεροσκάφη της Λιβύης ήταν σε απόσταση 72 ναυτικών μιλίων και σε υψόμετρο 2.400 μέτρων, ενώ είχαν αναπτύξει ταχύτητα 780 χιλιομέτρων την ώρα.
Σε αντίθεση με κάποιες προηγούμενες εναέριες εμπλοκές, όπου οι πιλότοι της Λιβύης είχαν εντολή να υποχωρούν εφόσον είχαν γίνει αντιληπτά από τα ραντάρ των F-14, στην προκειμένη περίπτωση τα MiG-23 συνέχιζαν να κατευθύνονται μετωπικά προς τα αμερικανικά αεροσκάφη.
Ύστερα από ελιγμούς των αμερικανικών αεροσκαφών τα MiG-23 της Λιβύης συνέχισαν να προκαλούν και έδωσαν την εντύπωση στους Αμερικανούς πως η αερομαχία ήταν αναπόφευκτη. Τότε ο διοικητής της πολεμικής αεροπορίας στο Kennedy έδωσε στα αμερικανικά αεροπορικά πληρώματα την άδεια να χτυπήσουν εάν πίστευαν ότι τα MiG-23 ήταν εχθρικά.
Έπειτα από τέσσερις ριψοκίνδυνος ελιγμούς όπου τα αεροσκάφη παραλίγο να εμπλακούν ολοκληρωτικά, τότε ο διοικητής έδωσε εντολή στο F-14 “Gypsy” 207 να οπλίσει τα βλήματα AIM-7 Sparrow και AIM-9 Sidewinder. Το αναπόφευκτο συνέβη και η αερομαχία έληξε άδοξα για τα MiG-23.
(Onalert)