Παραπλανητικές προσφορές και ψευδείς εκπτώσεις.
Οι κανόνες ΔΙΕΠΠΥ ορίζουν ότι οι λιανοπωλητές πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι πληροφορίες που παρουσιάζουν στους καταναλωτές είναι δίκαιες και δεν τον παραπλανούν.
Στις φωτογραφίες που μας έστειλαν, φαίνεται στη μία περίπτωση προσφορά ζυμαρικών 3+1 δώρο, που κοστίζoυν και τα τέσσερα πακέτα μακαρόνια 3,19€ ενώ το κάθε πακέτο μόνο του 0,83€. Αυτό σημαίνει ότι η έκπτωση είναι άκρως οριακή της τάξης των… 0,03€. Η άλλη καταγγελία, ακόμα πιο “προκλητική” αφορούσε αντρικό αποσμητικό. H συσκευασία του 1+1 δώρο κοστίζει 6€ και το ένα αποσμητικό 3€. Δηλαδή καμία έκπτωση και φυσικά κανένα δώρο…
Αυτές, δεν είναι οι μοναδικές περιπτώσεις απάτης και παραπλάνησης των καταναλωτών οι οποίοι έχουν βαρεθεί να πέφτουν συνεχώς θύματα της ασυδοσίας των λιανεμπόρων. Υπενθυμίζεται η περίπτωση μεγάλου σουπερμάρκετ με υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα, στο οποίο επιβλήθηκε πρόστιμο για μειωμένη ποσότητα σε προϊόν σε σχέση με αυτή που αναγραφόταν στην ετικέτα, καθώς και πρόστιμο για πώληση μεμονωμένων προϊόντων ενώ στη συσκευασία αναγραφόταν 1+1 ΔΩΡΟ.
Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό. Σε έρευνα του 2019 στη Μεγάλη Βρετανία, 459 «προσφορές» πολλαπλής αγοράς βρέθηκε πως κοστίζουν περισσότερο από τα μεμονωμένα προϊόντα. Το ίδιο έδειξε και έρευνα στη Νέα Ζηλανδία πριν από λίγους μήνες. Μεταξύ των παραπλανητικών προϊόντων ήταν μία προσφορά για τα δημητριακά Kellogg’s Crunchy Nut σε δύο συσκευασίες για 4 £ στο σουπερμάρκετ Island, όταν οι πελάτες θα μπορούσαν να τα αγοράσουν μεμονωμένα για 1,49 £ μια εβδομάδα νωρίτερα, σύμφωνα με τον Guardian.
Παραπλάνηση με… χρώμα
Δεν είναι μόνο στο θέμα των πλασματικών προσφορών που εκτίθενται οι καταναλωτές, αλλά και στις υποτιθέμενες εκπτώσεις. Πολλά σουπερμάρκετ βάζουν πλέον σε μερικά προϊόντα, την τιμή σε κόκκινο φόντο παραπέμποντας σε έκπτωση, που όμως δεν υφίσταται.
Σύμφωνα με έρευνα σε 1.000 καταναλωτές της Οργάνωσης υπεράσπισης καταναλωτών Choice, υπάρχει μία εκτεταμένη σύγχυση στους πελάτες των σουπερμάρκετ σχετικά με το ποια προϊόντα πωλούνται με έκπτωση και ποια όχι. Ένας στους τέσσερις ανθρώπους δυσκολεύεται να διαπιστώσει εάν ορισμένες διαφημιστικές τιμές σε μεγάλα σούπερ μάρκετ αντικατοπτρίζουν πραγματική έκπτωση στην κανονική τιμή.
Οι διοργανωτές της έρευνας έδειξαν σε κάθε ερωτώμενο εννέα εικόνες από ετικέτες σούπερ μάρκετ χρησιμοποιώντας διαφορετικές φράσεις ή ορολογία και τους ρώτησαν αν πιστεύουν ότι η τιμή αντιπροσώπευε έκπτωση. Πολλοί πελάτες πίστευαν λανθασμένα ότι ορισμένα είδη ήταν σε έκπτωση ενώ δεν ήταν, ενώ πολλοί απλώς είπαν ότι δεν ήταν σίγουροι αν επρόκειτο για έκπτωση ή όχι.
Σε ένα πρόσφατο παράδειγμα από το Woolworths, στους ερωτηθέντες έδειξαν ένα μπουκάλι νερό καρύδας με μια ετικέτα που έγραφε «οι τιμές έπεσαν». Το 19% θεώρησε ότι ήταν έκπτωση, το 58% είπε ότι δεν ήταν και το 23% είπε ότι δεν ήταν σίγουρο. Η τιμή είχε πέσει στην πραγματικότητα, αλλά αυτό είχε γίνει … το 2019. Επομένως, η τρέχουσα προσφορά αφορούσε μια έκπτωση που εφαρμόστηκε περίπου πέντε χρόνια νωρίτερα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς μάρκετινγκ, τα σούπερ μάρκετ βασίζονται στη χρήση του χρώματος –κυρίως κόκκινου και κίτρινου– για να δημιουργήσουν την εντύπωση και τον επείγοντα χαρακτήρα μιας «ειδικής προσφοράς. «Υπάρχουν κάθε είδους τακτικές που χρησιμοποιούν τα σουπερμάρκετ και αυτή είναι μόνο μία από αυτές» δήλωσε στο Choice η Louise Grimmer, ακαδημαϊκός μάρκετινγκ λιανικής.
Οι έμποροι λιανικής πρέπει να σταματήσουν να ξεγελούν τους αγοραστές με παραπλανητικές και ψευδείς ειδικές προσφορές. Μπορεί να μην γίνεται εσκεμμένα, όπως υποστηρίζουν οι λιανέμποροι, αλλά εάν είναι κατά λάθος πρέπει απαραιτήτως να βελτιωθούν οι διαδικασίες τιμολόγησης των εκπτωτικών προϊόντων. Είναι στο χέρι των αρχών να βρίσκουν και να δημοσιοποιούν τους παραβάτες αλλά και των καταναλωτών να επαγρυπνούν και εάν εντοπίζουν τέτοιου είδους παραβάσεις να αντιδράσουν και να ενημερώνουν το κατάστημα αλλά και την γραμμή καταναλωτή του σουπερμάρκετ.