Τα εξοπλιστικά προγράμματα της Ρωσίας προχωρούν με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το Υπουργείο Άμυνας και συνεχώς εκπλήσσει τους αναλυτές αλλά και την διεθνή αγορά με τα τελικά αποτέλεσματά τους.
Στο πλαίσιο αυτό, το επιθετικό ελικόπτερο της Ρωσίας, Mil Mi-28NE “Night Hunter” έχει τραβήξει τα βλέμματα τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και στο εξωτερικό με τους ξένους αγοραστές να το “βλέπουν με καλό μάτι”. Ποιά είναι όμως τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του και ποια είναι η τρομερή αναβάθμιση που το καθιστά το “καλύτερο επιθετικό ελικόπτερο στον κόσμο, στην κατηγορία του”.
Ο «Κυνηγός της Νύχτας» οπλίζεται με νέα αντιαρματικά βλήματα Khrizantema και το σύστημα καθοδήγησης δύο καναλιών. Αυτοί οι πύραυλοι θα επιτρέψουν να αυξηθεί η εμβέλεια του βλήματος στο 10 χλμ. Το ελικόπτερο είναι επίσης εξοπλισμένο με εκσυγχρονισμένα βλήματα με καθοδηγητή λέιζερ Ataka και διαθέτει δυνατότητα να χρησιμοποιήσει βόμβες με βάρος έως και 500 κιλά, δήλωσε ο κατασκευαστής.
Επίσης, το νέο Mi-28NE έχει τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσει με τα μη επανδρωμένα οχήματα και να τα ελέγξει εξ αποστάσεως, για το οποίο το ελικόπτερο είναι εξοπλισμένο με ειδικά συστήματα επικοινωνιών», ανέφερε το γραφείο τύπου της εταιρείας.
Ο κινητήρας και τα πτερύγια του ελικοπτέρου έχουν επίσης εκσυγχρονιστεί για να βελτιώσουν τις επιδόσεις του ελικοπτέρου σε ορεινό έδαφος και σε ζεστό κλίμα. Η αναβάθμιση έχει αυξήσει την ταχύτητα πλεύσης του ελικοπτέρου και έχει επεκτείνει τις ικανότητές του για την εκτέλεση ελιγμών.
«Το ελικόπτερο έχει εξοπλιστεί με νέο οπλισμό που θα αυξήσει τη δύναμη πυρός του, και η επέκταση των ικανοτήτων και των ρόλων του θα προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση στην παγκόσμια αγορά», δήλωσε ο Aviation Cluster, Βιομηχανικός Διευθυντής της κρατικής εταιρείας hi-tech Rostec.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ρωσικών Ελικοπτέρων Αντρέι Μπογκίνσκυ δήλωσε ότι η κατεύθυνση της ανάπτυξης του έργου Mi-28 προτάθηκε από την εμπειρία χρήσης του ελικοπτέρου αυτού του τύπου σε επιχειρήσεις.
«Οι εργασίες εκσυγχρονισμού έχουν επεκτείνει σημαντικά τις δυνατότητες του Mi-28NE και έχουν ανοίξει νέες εξαγωγικές προοπτικές», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος.
Το ελικόπτερο επίθεσης Mi-28N (η έκδοση Mi-28NE ως εξαγωγή του) έχει σχεδιαστεί για να παρέχει κάλυψη για στρατιωτικά οχήματα προσγείωσης, μηχανοκίνητο πεζικό και θωρακισμένες μονάδες. Ο “Night Hunter” διαθέτει ενισχυμένη θωράκιση. Χαρακτηρίζεται από την αυξημένη ικανότητα επιβίωσης και εξοπλίζεται με τη σύγχρονη σουίτα καθοδηγούμενων και μη καθοδηγούμενων πυραύλων. Ως πλεονεκτήματα, το ελικόπτερο είναι ανθεκτικό στις βλάβες, το οποίο επιτυγχάνεται με τη χρήση των πιο προηγμένων υλικών και σχεδιαστικών λύσεων.
Ωστόσο η μεγάλη διαφορά έγκειται στον κινητήρα, αφού ο παλιός κινητήρας VK-2500 αντικαταστάθηκε από τον VK-2500P, που προσφέρει περισσότερα πλεονεκτήματα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Rostec Oleg Yevtushenko ανακοίνωσε ότι ο νέος κινητήρας και τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του, αυξάνουν σημαντικά την απόδοση του “Night Hunter” και το κάνουν ένα από τα καλύτερα ελικόπτερα του κόσμου στην κατηγορία του”.
Ενδεικτική είναι η διαφορά στην απόδοση μεταξύ των δύο.Ο νέος κινητήρας, VK-2500P ξεπερνά τον παλαιότερο τόσο σε απόδοση ίππων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (2.800 > 2.700 hp) όσο και σε απόδοση ίππων σε κανονική λειτουργία (2.500 > 2.400 hp)
Ωστόσο δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη απόδοση του κινητήρα, που έπεισε τους αρμόδιους για την αντικατάστασή του, αλλά και τα μακροπρόθεσμα οικονομικά κέρδη από τη συντήρηση, διότι ο βελτιωμένος και αναβαθμισμένος κινητήρας VK-2500P έχει 12.000 ώρες χρόνο ζωής έναντι 9.000 ωρών του προηγούμενου VK-2500 καθώς επίσης 3.000 ώρες λειτουργίας ανά συντήρηση έναντι 2.000 ωρών αντιστοίχως.
Η μετάβαση σε έναν πιο αποδοτικό κινητήρα για το Mi-28NM με ένα πιο σύντομο πρόγραμμα συντήρησης και κατ’ επέκταση μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, σίγουρα θα μειώσει το κόστος για τους Ρώσους, ειδικά αν η Πολεμική Αεροπορία σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τον κινητήρα VK-2500P και σε άλλα στρατιωτικά ελικόπτερα, εκσυγχρονίζοντας παράλληλα τον υφιστάμενο αριθμό που διαθέτει μέχρι στιγμής.
Σε περίπτωση που το Mi-28NM γίνει προϊόν εξαγωγής τα επόμενα χρόνια, ένας πιο αποδοτικός κινητήρας σίγουρα θα προσελκύσει σε μεγάλο βαθμό τους ξένους αγοραστές. Την τελευταία δεκαετία, οι παλαιότερες εκδόσεις του ελικοπτέρου Mil Mi-28 πωλήθηκαν στη Βενεζουέλα, την Αλγερία και το Ιράκ.