in ,

Mόνο ένας στους δέκα ξέρει γιατί τα παράθυρα στα πλοία είναι στρόγγυλα και είναι αδύνατον να το μαντέψεις

Αν νομίζετε ότι τα παράθυρα στα πλοία είναι στρογγυλά για αισθητικούς λόγους, κάνετε λάθος, γιατί είναι κάτι που το επιτάσσει η φυσική.

Είναι από αυτά τα θέματα που σας (και μας, για να είμαστε ειλικρινείς) αρέσουν αρκετά: πράγματα που τα έχουμε μάθει παντελώς λάθος, άλλα που νομίζουμε ότι τα γνωρίζουμε επαρκώς αλλά είμαστε τελείως μα τελείως… εκτός πραγματικότητας και, φυσικά, τα αγαπημένα ορθογραφικά και συντακτικά παραπτώματα που είναι εξαιρετικά ψηλά στις λίστες μας.

Θέλοντας λοιπόν να διευρύνουμε αμφότεροι (εσείς κι εμείς) τους ορίζοντές μας, συνεχίζουμε σε ρυθμούς «9 στους 10 δεν γνωρίζουν» ή «99 στους 100» ή «999 στους 1000» ή, όταν θέλουμε πραγματικά να υπερβάλλουμε, «999.999.999.999.999.999 στους 1.000.000.000.000.000.000»- το πιάσατε πάντως το νόημα, η συντριπτική πλειονότητα δεν ξέρει κάτι.


Κι επειδή το μεγαλύτερο μέρος της γης είναι νερό, στραφήκαμε στα της θαλάσσης, προκειμένου να διατυπώσουμε ένα εξαιρετικά σημαντικό (για τους κατασκευαστές πλοίων, έστω) ερώτημα: αλήθεια, ξέρετε για ποιο λόγο τα παράθυρα ενός πλοίου είναι κυκλικού σχήματος και όχι τετράγωνα ή τρίγωνα ή οτιδήποτε άλλο;

Γιατί, λοιπόν, τα φινιστρίνια ενός πλοίου που βρίσκονται κοντά στη θάλασσα είναι στρογγυλά (ή στρόγγυλα0 θα το… λύσουμε άλλη μέρα αυτό το γραμματικό ζήτημα, σε πρωτότυπο θέμα του στιλ «9 στους 10 δεν ξέρουν γιατί…»- καταλαβαίνετε, έτσι;), όπως ακριβώς συμβαίνει δηλαδή στα αεροπλάνα, τα υποβρύχια και τα διαστημόπλοια.

1 157

Ο λόγος που τα παράθυρα στα πλοία είναι στρογγυλά

Να το πάρει το ποτάμι (λάθος: η θάλασσα) ή τυχαίνει να είστε ο ένας που γνωρίζει;

Μιας και δεν απαντάτε, αφήστε- εμείς:

Τα πλοία έχουν πάντα στρογγυλά παράθυρα στη γάστρα τους και ποτέ ορθογώνια ή τετράγωνα και η απάντηση στο γιατί βρίσκεται απλώς στις αρχές της φυσικής που αφορούν την κατασκευαστική ακεραιότητα.

Η κατασκευή ενός πλοίου βρίσκεται συνεχώς υπό καταπόνηση λόγω της κίνησής του στη θάλασσα και των κυμάτων. Ανοίγοντας τώρα ένα παράθυρο σε αυτή την επιφάνεια η προτεραιότητα είναι να διατηρηθεί όσο δυνατόν περισσότερο την αντοχή που έχει η γάστρα του πλοίου.

Τα στρογγυλά παράθυρα κατανέμουν τις δυνάμεις και την πίεση που ασκούνται πάνω σε αυτά ομοιόμορφα σε όλο το άνοιγμα, ενώ τα τετράγωνα θα είχαν πρόβλημα αφού οι δυνάμεις θα επενεργούσαν σε κάποια συγκεκριμένα σημεία τα οποία θα ήταν οι γωνίες τους.

Αυτές οι γωνίες τότε θα γίνονταν το αδύναμο σημείο και θα μπορούσε να έχει σαν αποτέλεσμα την στρέβλωση ή την διεύρυνση μιας τρύπας σε περίπτωση κάποιας διαρροής. Αυτός ο ασυνήθιστος στρογγυλός σχεδιασμός των φινιστρινιών του πλοίου προσφέρει αντοχή στο φως του ήλιου καθώς και στη θάλασσα και το νερό της βροχής.

Δεν είναι αισθητικό επομένως το ζήτημα. Δεν είναι πως ο Σύνδεσμος Αμετανόητων Φίλων Στρογγυλάδας (Σ.Α.Φ.Σ. για συντομία) με παρασκηνιακές κινήσεις πίσω από την κουρτίνα έκανε τη διαφορά και πέρασε το δικό του- όχι.

Για όλα «φταίει» η… φύση και το γεγονός πως με τα κυκλικά μας τα παράθυρα τα πάντα είναι πολύ πιο ασφαλή.

Καλή σας συνέχεια, πρώην 99 στους 100!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Written Από Πέγκυ Σκουλού

Θα με βρεις χωμένη σε παλιές αστυνομικές και ιατροδικαστικές υποθέσεις, κοινώς... όπου υπάρχει έγκλημα! Αν δεν ήμουν η χείριστη όλων στις φυσικοχημείες, σήμερα θα ήμουν ιατροδικαστής. Χαρά του συναδέλφου δε με λες, αλλά έμαθαν να με ανέχονται... Nobody's perfect.

Έπεσε ασανσέρ στις φοιτητικές εστίες στη Θεσσαλονίκη

Σε αμηχανία η Κατερίνα Καραβάτου με την ερώτηση για τον Τούρκο που την διεκδικεί