Εντελώς ανακόλουθος και άκρως προκλητικός εμφανίστηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος κατά την Θρονική Εορτή του Αγίου Ανδρέου στο Φανάρι.
Κατά την Πατριαρχική Θεία Λειτουργία παρουσία για ακόμη μια φορά και αντιπροσωπείας των Ρωμαιοκαθολικών υπό τον Καρδινάλιο Κουρτ Κοχ, Πρόεδρο του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Χριστιανική Ενότητα, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και σε όλους όσοι αντιδρούν στον διάλογο μεταξύ των δύο πλευρών, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
«Εις δε τους εκπροσώπους του αντιοικουμενικού και αντιδιαλογικού φονταμενταλισμού, λέγομεν, μετ᾿ εμφάσεως, ότι όχι μόνον δεν είναι οι αυθεντικοί υπερασπισταί της εκκλησιαστικής παραδόσεως, ως οι ίδιοι θεωρούν τον εαυτόν των, αλλά ότι παρερμηνεύουν και παραποιούν την γνησίαν παράδοσιν, και, διά του ου κατ᾿ επίγνωσιν ζήλου των, διχάζουν τον λαόν του Θεού. Ως απεφάνθη η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος, «κοινός» και «ενιαίος» σκοπός εις πάντας τους θεολογικούς διαλόγους, τους οποίους διεξάγει η Ορθόδοξος Εκκλησία, είναι «η τελική αποκατάστασις της εν τη ορθή πίστει και τη αγάπη ενότητος» (Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον, § 12). Το κοινόν ποτήριον της Θείας Ευχαριστίας προϋποθέτει την κοινήν πίστιν, την πλήρη συμφωνίαν εις την ομολογίαν της πίστεως».
Με λίγα λόγια ο κ. Βαρθολομαίος χαρακτηρίζει φονταμενταλιστές τους διαφωνούντες με τον διαχριστιανικό διάλογο. Τι γίνεται όμως με τον διορθόδοξο διάλογο; Με βάση τα λεγόμενά του είναι και ο ίδιος φονταμενταλιστής, αφού αρνείται πεισματικά τον διάλογο με την Ρωσική Εκκλησία, αλλά και με τις υπόλοιπες Εκκλησίες σε μια πιθανή Πανορθόδοξη Σύνοδο για το ουκρανικό ζήτημα, βαδίζοντας μεμονωμένα και εγωιστικά αδιαφορώντας για τις απόψεις των άλλων!!
Ρωσική Εκκλησία
Στο μεταξύ πάντως στην Ρωσική Εκκλησία είναι πεπεισμένοι μετά την συνεδρίαση της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου μεσοβδόμαδα πως το τελικό έγγραφο της Συνόδου που ολοκληρώθηκε στην Κωνσταντινούπολη την Πέμπτη υποδεικνύει σαφώς το πραγματικό επίπεδο της «ανεξαρτησίας” της νέας εκκλησίας που η Κωνσταντινούπολη προσπαθεί να δημιουργήσει με την υποστήριξη των ουκρανικών αρχών.
«Παρά το γεγονός ότι πριν από αρκετές ημέρες οι εκπρόσωποι των ουκρανικών αρχών είχαν μεγάλες ελπίδες για συνάντηση της Συνόδου του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης και μάλιστα υποσχέθηκαν να φέρουν έναν Τόμο από την Κωνσταντινούπολη για την αυτοκέφαλη εκκλησία που δημιουργούν , τα πραγματικά αποτελέσματα της συνάντησης γι ‘αυτούς ήταν αρκετά μετριοπαθή «, ανέφερε ο ιερέας Ιγκόρ Γιακίμσουκ, γραμματέας για τις διορθόδοξες σχέσεις του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας.
Αναφερόμενος στις αναφορές του ανακοινωθέντος της Συνόδου και ειδικά σχετικά με τον Καταστατικό Χάρτη της νέας ουκρανικής Εκκλησίας για τον οποίο αναφέρθηκε πως είναι έτοιμος σχολίασε: «Τίθεται το ερώτημα: ποια θα είναι η ανεξαρτησία της νέας Εκκλησίας, αν δεν έχει καν εμπιστοσύνη να επεξεργαστεί το δικό της Χάρτη;”
«Η κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία συνέταξε και ενέκρινε το δικό της χάρτη, και η συζήτηση ήταν ελεύθερη και διαφανής”, είπε ακόμη.
«Το επίπεδο της «ελευθερίας» που παρέχει η Κωνσταντινούπολη στα υποκείμενα εκκλησιαστικά σώματα, απεικονίζει σαφώς τις άλλες δύο ρήτρες του ανακοινωθέντος”, δήλωσε ο ιερέας. «Μια από αυτές είναι η κατάργηση του εξάρχου των Ρωσικών Ορθοδόξων ενοριών στη Δυτική Ευρώπη, η οποία ήταν μια απόλυτη έκπληξη για όλα τα μέλη της, συμπεριλαμβανομένου του προκαθήμενου”, ανέφερε.
Μια άλλη απόφαση είναι περί των δύο αγίων της Φινλανδικής Αυτόνομης Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία σύμφωνα με τον ιερέα δεν έχει ακόμα το δικαίωμα να κατατάξει τους δικούς της Αγίους αν και πριν από λίγο καιρό στις προσπάθειες να διαχωριστεί από τη Ρωσική εκκλησία της υποσχέθηκαν αυτοκεφαλία, που δεν έχει ακόμη χορηγηθεί.
«Η ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, σε αντίθεση με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Φινλανδίας, μπορεί να κατατάξει μόνη της τους Αγίους της”, δήλωσε.
Εμβαθύνοντας την κριτική της πάντως η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία υποστηρίζει πως οι ενέργειες του Βαρθολομαίου συνέβαλαν στην αστάθεια της περιοχής του Εύξεινου Πόντου, υπονομεύοντας τη συμφωνία του Μινσκ.
“Οι δραστηριότητες του Πατριάρχου Βαρθολομαίου της Κωνσταντινούπολης παίρνουν όλο και περισσότερο πολιτικό χαρακτήρα, καθιστώντας τον παράγοντα διεθνούς αποσταθεροποίησης στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας”, δήλωσε το Πατριαρχείο της Μόσχας.
«Στη ρωσική κοινωνία, μεταξύ των θρησκευόμενων, υπάρχει κατηγορηματική μη αποδοχή των πράξεων του Φαναρίου, οι οποίες θεωρούνται ότι παραβιάζουν την ενότητα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας”, ανέφερε μια πηγή του Πατριαρχείου Μόσχας και συμπλήρωσε:
“Ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης δεν είναι μόνο επικεφαλής μιας μικρής Ορθοδόξου Εκκλησίας, είναι επίσης Τούρκος πολίτης και οι πράξεις του είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσουν τις ρωσοτουρκικές σχέσεις”.
Από την άλλη πλευρά, ο Βαρθολομαίος «συμμετέχει ευχαρίστως στην κλιμάκωση των σχέσεων Ρωσίας-Ουκρανίας υποσκάπτοντας τη θέση του μοναδικού ιδρύματος που διαθέτει τη δυναμική της διατήρησης της ειρήνης στις σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας, που είναι η Ουκρανική Εκκλησία υπό την ηγεσία του Μητροπολίτη Ονούφριου” δήλωσε η ίδια πηγή .
«Τόσο το ρωσικό όσο και το ουκρανικό κοινό και, ίσως, κάποιοι λογικοί άνθρωποι μέσα στις πολιτικές ελίτ των δύο χωρών, σύντομα θα αναρωτιούνται εάν οι Τούρκοι εταίροι συνειδητοποιούν τι σημαίνουν οι ενέργειες αυτού του ανθρώπου για την κλιμάκωση της έντασης στην περιοχή του Ευξείνου Πόντου. Χωρίς την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, δεν είναι δυνατή η επανένταξη της Donbass, διότι ακριβώς ο Μητροπολίτης Ονούφριος δίνει εντολή σεβασμού και στις δύο πλευρές της πρώτης γραμμής και η Εκκλησία μπορεί να λειτουργήσει ως αγωγός στη διαδικασία συμφιλίωσης, όπως συνέβη πολλές φορές στην Ευρωπαϊκή ιστορία. Έτσι, ο Τούρκος πολίτης Πατριάρχης Βαρθολομαίος, με τη σιωπηρή συναίνεση του κράτους της ιθαγένειάς του, υπονομεύει τη διαδικασία του Μινσκ και την περιφερειακή σταθερότητα της Μαύρης Θάλασσας”, ανέφερε η πηγή.