Τα τελευταία εννέα χρόνια η ελληνική οικονομία απώλεσε πάνω από το 1/4 του ΑΕΠ, γεγονός πρωτοφανές για μια οικονομία σε ειρηνική περίοδο. Η αύξηση της φορολογίας, η έλλειψη χρηματοδότησης, η κατάρρευση της εγχώριας ζήτησης και τα capital controls δημιούργησαν ασφυκτικές συνθήκες για τις επιχειρήσεις και οδήγησαν πολλά ηχηρά ονόματα του επιχειρείν στο «λουκέτο».
Μέσα σε αυτό το εχθρικό περιβάλλον μεγάλοι και μικρότεροι εγχώριοι όμιλοι επιστρέφουν στα επενδυτικά πλάνα τους, ρίχνοντας φρέσκο χρήμα στην αγορά. Οι επενδύσεις αφορούν τη συντήρηση του υφιστάμενου εξοπλισμού των επιχειρήσεων, τη δημιουργία νέων μονάδων παραγωγής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αλλά και την εξωστρέφεια.
Παπαστράτος, Aegean, Ομιλος Olympia, Κρι Κρι, Μεβγάλ, Septona επενδύουν εκατοντάδες εκατομμύρια στην ελληνική οικονομία.
Παράλληλα, η οικογένεια του ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, δηλαδή οι επιχειρήσεις που επιμένουν να διατηρούν στην Ελλάδα το τρίπτυχο παραγωγή, έδρα και ιδιοκτησία, μεγαλώνει διαρκώς, καθώς από τις αρχές του έτους έχουν προστεθεί 12 εταιρίες, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 46. Με κύκλο εργασιών 1,145 δισ. ευρώ, η πρωτοβουλία δίνει έμφαση στη δημιουργία εθνικών προϊόντων υψηλής αξίας από ελληνικές επιχειρήσεις εντός Ελλάδας.
► Παπαστράτος
Η ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας περνάει μέσα από επενδύσεις όπως αυτή της Παπαστράτος. Η εταιρία επένδυσε 300.000.000 ευρώ για νέες παραγωγικές εγκαταστάσεις και το εργοστάσιό της αποτελεί πλέον τη δεύτερη μονάδα αποκλειστικής παραγωγής ράβδων καπνού παγκοσμίως για το νέο, καινοτόμο καπνικό προϊόν της Philip Morris International, το IQOS. Συνολικά δημιουργήθηκαν 400 νέες θέσεις εργασίας, αυξάνοντας κατά 50% το προσωπικό της εταιρίας, που πλέον φθάνει τους 1.200 εργαζομένους. Η επένδυση περιλαμβάνει την κατασκευή τριών νέων κτιρίων, την εγκατάσταση δύο νέων γραμμών επεξεργασίας καπνού και 10 νέων γραμμών παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού, ενώ η παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου της Παπαστράτος θα φτάνει τις 20 δισ. θερμαινόμενες ράβδους καπνού ετησίως.
► Ομιλος Olympia
Εναν διεθνή επενδυτικό όμιλο, με ισχυρή παρουσία σε 10 χώρες, αποτελεί πλέον ο όμιλος εταιριών Olympia, με ιδρυτή τον Πάνο Γερμανό. Οι οκτώ εταιρίες πρωταγωνιστούν σε διαφορετικούς επιχειρηματικούς κλάδους. Ξεχωρίζει η αλυσίδα Public, που διαθέτει 53 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ πρόσφατα επένδυσε 1.000.000 ευρώ για τη δημιουργία του πρώτου ελληνικού marketplace, το οποίο φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στον χάρτη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα. Επίσης, η εταιρία Συστήματα Sunlight θεωρείται από τους πλέον καινοτόμους προμηθευτές μπαταριών παγκοσμίως, εξάγοντας προϊόντα σε περισσότερες από 100 χώρες. Η πορεία της αναχαιτίστηκε από την πυρκαγιά στο εργοστάσιο της Ξάνθης, ήδη όμως επαναλειτουργεί, με προοπτική εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019 να αποκατασταθεί πλήρως η παραγωγική ικανότητά του.
► Κρι Κρι
Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία κατέχει πλέον τη δεύτερη θέση στην ελληνική αγορά, με ενισχυμένο μερίδιο, που αγγίζει το 15,5%, ενώ έχει σκαρφαλώσει στην πρώτη θέση στα παιδικά, με μερίδιο 39%. Η Κρι Κρι έχει βάλει στις ράγες επενδύσεις 18.000.000 ευρώ έως το 2019 για την αύξηση της παραγωγής και τον εκσυγχρονισμό των μονάδων. Η εταιρία επιδιώκει την περαιτέρω διείσδυσή της τόσο στην ελληνική αγορά γιαουρτιού και παγωτού όσο και σε αυτές της Βρετανίας και της Ιταλίας. Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα της εξάγονται σε 24 χώρες, με τις εξαγωγές να αποτελούν το 30% των συνολικών πωλήσεών της.
► Septona
Σημαντική ανάπτυξη 33,6% στις πωλήσεις της στην εγχώρια αγορά κατέγραψε η Septona για το επτάμηνο του 2018, «τρέχοντας» παράλληλα ένα επενδυτικό πρόγραμμα 20.000.000 ευρώ τη διετία 2018-2019. Πρόκειται για μια 100% ελληνική επιχείρηση, που πέτυχε σε μία δεκαετία όχι απλώς να υπερδιπλασιάσει τον τζίρο της, αλλά να κυριαρχήσει στην ευρωπαϊκή και τη διεθνή αγορά των ειδών προσωπικής υγιεινής και να καθιερώσει την παρουσία της σε 70 χώρες. Η Septona διαθέτει σήμερα τέσσερα εργοστάσια στα Οινόφυτα, στα οποία παράγονται 600 έτοιμα προϊόντα κάθε λεπτό. Είναι η μοναδική ευρωπαϊκή επιχείρηση με 100% καθετοποίηση στην παραγωγή και με δικά της κέντρα διανομής σε πέντε χώρες.
► ΜΕΒΓΑΛ
Τη δυνατότητα να αυξήσει τις εργασίες της πάνω από 30%-40% δίνει στη ΜΕΒΓΑΛ η επένδυση των 5.300.000 ευρώ που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, με την εγκατάσταση νέας γραμμής παραγωγής. Παράλληλα, η διοίκηση της εταιρίας σχεδιάζει πρόσθετες επενδύσεις 5.000.000 ευρώ για την επόμενη τριετία (2019-2021). Η ΜΕΒΓΑΛ στοχεύει να τριπλασιάσει την επόμενη τριετία το μερίδιο αγοράς που κατέχει στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού (2,8%), ενδυναμώνοντας και τις εξαγωγές της (φτάνουν το 35% του τζίρου της).
—-
Πέμπτη (και) καλύτερη σε όλο τον κόσμο!
► Aegean Airlines
Μόλις πριν από λίγες ημέρες η Aegean αναδείχθηκε η πέμπτη καλύτερη αεροπορική εταιρία, ενδεικτικό της τεράστιας δυναμικής που έχει αναπτύξει. Η είδηση, βέβαια, που ξεχώρισε το 2018 είναι η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ Aegean και Airbus για την αγορά 42 αεροσκαφών από τον γαλλογερμανικό κολοσσό.
Η συμφωνία ύψους 5 δισ. δολαρίων αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στη χώρα. Παράλληλα, η ελληνική εταιρία θα επενδύσει την επόμενη διετία 30.000.000 ευρώ για τη δημιουργία εκπαιδευτικού κέντρου με ιδιόκτητους εξομοιωτές πτήσεων, ώστε η εκπαίδευση να γίνεται στην Ελλάδα.
—-
► ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ με 15.000 κωδικούς!
Με παραγωγή 2 δισ. προϊόντων (τεμάχια), κύκλο εργασιών 1,145 δισ. ευρώ, περισσότερους από 15.000 κωδικούς προϊόντων κατανάλωσης, 4.636 εργαζομένους και 56 μονάδες παραγωγής, η Πρωτοβουλία στόχο έχει να αναδείξει την ελληνική επιχειρηματικότητα ως το πιο ορθολογικό παραγωγικό μοντέλο για τη δημιουργία μιας βιώσιμης οικονομίας και την έξοδο από τον φαύλο κύκλο της κρίσης. Στην Πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ συμμετέχουν 46 ελληνικές παραγωγικές – μεταποιητικές εταιρίες που επιλέγουν, παρά τις αντιξοότητες και τα συνεχώς αυξανόμενα αντικίνητρα, να διατηρούν το κέντρο των ανά τον κόσμο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους στη χώρα μας. Πολλά από τα προϊόντα τους κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά, υποσκελίζοντας σε αρκετές περιπτώσεις πολυεθνικούς ομίλους. Τα προϊόντα φέρουν το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ύστερα από αξιολόγηση της Eurocert, του ελληνικού ανεξάρτητου φορέα πιστοποίησης. Mεταξύ αυτών, είναι η Λουξ, η Ποτοποιία Βαρβαγιάννη, η Biosolids S.A., η Ευβοϊκή Ζύμη ΑΒΕΕ, η Βιολάντα, η Agrino, η Regina, η Kalamata – Papadimitriou, η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, η ΕΨΑ.
—-
Βολιώτικα αναψυκτικά
► Εψα
Η εταιρία υλοποίησε την πρώτη φάση του σχεδιασμού, ύψους 2.200.000 ευρώ, που αφορά νέο μηχανολογικό εξοπλισμό στις εγκαταστάσεις της στην Αγριά Βόλου, ενώ έως το 2019 θα έχει ολοκληρώσει ακόμα μία επένδυση, ύψους 2.500.000 ευρώ, για τη βελτίωση της παραγωγικής δυναμικής. Ταχύτερα ανερχόμενο προϊόν είναι η Pink Lemonade, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο από τα προϊόντα της ΕΨΑ κατέχει η πορτοκαλάδα. Σημειώνεται πως το σήμα της ΕΨΑ «ταξιδεύει» ήδη σε περίπου 25 αγορές, με τις εξαγωγές να αποτελούν το 10% του τζίρου.
—-
► Λουξ
Η μεγαλύτερη 100% ελληνική εταιρία αναψυκτικών και χυμών αποτελεί μία από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες ελληνικές επιχειρήσεις στην αγορά. Παρά την κρίση και την υποχώρηση της κατανάλωσης στον χώρο των αναψυκτικών, η Λουξ κατόρθωσε την τελευταία δεκαετία να διπλασιάσει τον τζίρο της και να κατακτήσει τη δεύτερη θέση σε μερίδιο αγοράς των αναψυκτικών συνολικά, με την πορτοκαλάδα να είναι το ισχυρό χαρτί της. Παράλληλα, τα προϊόντα της έχουν τοποθετηθεί στα ράφια 24 χωρών διεθνώς.
Πρόσφατα η Λουξ λάνσαρε τη νέα, καινοτόμα σειρά Λουξ plus ‘n’ light με 0% ζάχαρη, 60% λιγότερες θερμίδες και μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C (πορτοκαλάδα και λεμονάδα). Τα Λουξ plus ‘n’ light είναι τα πρώτα και μόνα light αναψυκτικά στην ελληνική αγορά που περιέχουν μόνο φυσικά γλυκαντικά. Η αχαϊκή βιομηχανία έχει πλήρως καθετοποιημένη διαδικασία παραγωγής, για ολικό και απόλυτο έλεγχο ποιότητας. Επιπλέον, διαθέτει τρεις ιδιόκτητες υπερσύγχρονες παραγωγικές μονάδες στην Πελοπόννησο, ένα νέο κέντρο logistics στην Αττική, ενώ η παρουσία της έχει εξαπλωθεί σε 50.000 σημεία πώλησης με δίκτυο περίπου 500 αντιπροσώπων. Τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει από ίδια κεφάλαια, χωρίς τραπεζικό δανεισμό, 20.000.000 ευρώ σε εξοπλισμό και εγκαταστάσεις, με πρόσφατη την επένδυση των 5.500.000 ευρώ για τη δημιουργία μιας νέας γραμμής. Προγραμματίζει, επίσης, επένδυση 2.000.000 ευρώ εντός της επόμενης διετίας.
► Ποτοποιία Βαρβαγιάννη
Εως το τέλος της χρονιάς η εταιρία έχει προγραμματίσει επενδύσεις κυρίως σε υλικοτεχνικές υποδομές, όπως αποθηκευτικοί χώροι και εγκαταστάσεις, αλλά και στην περαιτέρω στελέχωση με ανθρώπινο δυναμικό στα τμήματα πωλήσεων και παραγωγής. Τα προϊόντα της Ποτοποιίας Βαρβαγιάννη, που ξεχωρίζουν στην αγορά, είναι το Ούζο Πράσινο και Μπλε, ενώ η εταιρία προσανατολίζεται στην ανάπτυξη και των δύο άλλων κωδικών, του Εύζωνα και της Αφροδίτης.
► Biosolids S.A.
Η εταιρία ιδρύθηκε το 2012, δηλαδή μέσα στην κρίση, στη Σκύδρα του νομού Πέλλας και έχει ως αντικείμενο την παραγωγή εδαφοβελτιωτικών προϊόντων μέσω της κομποστοποίησης βιομάζας και στερεών αποβλήτων. Το επενδυτικό πρόγραμμα της Biosolids S.A. περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 800.000 ευρώ σε εργαστηριακό και παραγωγικό εξοπλισμό στην παραγωγική μονάδα στη Σκύδρα, με στόχο την αύξηση δυναμικότητας, ώστε να ανταποκριθεί στη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για τα τελικά προϊόντα. Παράλληλα, μέσω της θυγατρικής της Bio Renewables A.E., άρχισε τη μελέτη για την κατασκευή μονάδας παραγωγής βιοαερίου από βιομάζα δυναμικότητας 1MW στην ίδια περιοχή.
Η συγκεκριμένη επένδυση υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 3.000.000 ευρώ. Μεταξύ των προϊόντων της είναι το Biosolids Bio, εγκεκριμένο για χρήση σε βιολογικές καλλιέργειες, και το Οrganic Grow, ιδανικό για την εγκατάσταση νέων καλλιεργειών, ενώ εντός του 2018 θα βγει στην αγορά ένα νέο προϊόν, το BioFlora.
► Ευβοϊκή Ζύμη ΑΒΕΕ
Με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών της στην αγορά τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, όπου αποτελεί σημαντικό «παίκτη» στον κλάδο της κατεψυγμένης ζύμης, η εταιρία προγραμματίζει σε ορίζοντα διετίας την υλοποίηση επενδυτικού σχεδίου ύψους 2.500.000 ευρώ για την επέκταση και τη βελτίωση των ιδιόκτητων παραγωγικών εγκαταστάσεών της. Η κατηγορία των φρέσκων φύλλων και συγκεκριμένα τα φρέσκα φύλλα Κρούστας και Χωριάτικο είναι οι κωδικοί της Ευβοϊκής Ζύμης με μεγάλη αποδοχή από τους καταναλωτές. Στον τομέα των εξαγωγών το φύλλο Καταΐφι και το Κιουνεφέ αποτελούν πρώτη επιλογή στις αγορές της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.
► Βιολάντα
Πρόκειται για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη βιομηχανία μπισκότων στην Ελλάδα και συγκαταλέγεται στις επιχειρήσεις με τους πιο γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης, διαθέτοντας προϊόντα σε περισσότερες από 30 χώρες. Με έδρα στα Τρίκαλα, η Βιολάντα «τρέχει» πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 2.500.000 ευρώ έως τον Ιούνιο του 2019 για την επέκταση των εγκαταστάσεων, ενώ θα ακολουθήσει ακόμα μία σημαντική επένδυση, ύψους 20.000.000 ευρώ, έως το 2025. Τα πιο δημοφιλή προϊόντα είναι τα μπισκότα Πίτυρον, Βρώμης και Full 45.
Agrino
Επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 10.000.000 σε ορίζοντα τριετίας «τρέχει» η ελληνική εταιρία από το Αγρίνιο. Το μερίδιο της Agrino στην εγχώρια αγορά ρυζιού υπερβαίνει το 30%, ενώ η εταιρία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαρκή ενίσχυση των εξαγωγών, οι οποίες το 2017 αυξήθηκαν κατά 15%. Με τη συστηματική παρουσία των επώνυμων προϊόντων της σε πάνω από 30 αγορές, η εταιρία προσβλέπει σε αντίστοιχη αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας και το 2018. Τα πιο δημοφιλή προϊόντα της είναι τα ελληνικά όσπρια, τα κλασικά ρύζια και τα ημιέτοιμα ριζότα.
► Regina
Η εταιρία από τη Θεσσαλονίκη αυξάνει διαρκώς τα μερίδιά της εντός κι εκτός Ελλάδας, εξάγοντας τα προϊόντα της σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Αυστραλία και στις αγορές των Βαλκανίων. Το μέλι Κυψέλη και η μαρμελάδα Frulita έχουν κερδίσει τους καταναλωτές, με τη Regina να προγραμματίζει επένδυση 500.000 ευρώ έως το 2019 και άλλα 3.000.000 ευρώ την επόμενη διετία.
► Kalamata – Papadimitriou
Η εταιρία από την Καλαμάτα έχει καταφέρει να βάλει το βαλσαμικό ξίδι στα ράφια των μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ του κόσμου, αλλά και σε μερικά από τα ακριβότερα εστιατόρια. Το βαλσαμικό ξίδι Kalamata Papadimitirou είναι το Νο 1 ξίδι σε πωλήσεις στην Ελλάδα, ενώ ταχέως αναπτύσσονται και οι κρέμες βαλσαμικού. Η εταιρία προγραμματίζει για την επόμενη τετραετία επενδύσεις ύψους 1.000.000 ευρώ.
► ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ
Με συγκεκριμένο επενδυτικό πλάνο, κοινωνική δραστηριότητα, έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό, μηδενικό δανεισμό και αυξανόμενο ανθρώπινο δυναμικό, η εταιρία πρωταγωνιστεί στην εγχώρια αγορά, ενώ δραστηριοποιείται με μεγάλη επιτυχία στη διεθνή. Η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ παρουσίασε ισχυρή ανάπτυξη μεγεθών, ενισχύοντας σημαντικά τις πωλήσεις της το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 2018, με μερίδιο αγοράς 23,1 σε όγκο, ποσοστό που την έφερε στην πρώτη θέση στην κατηγορία της. Για το 2017 τα έσοδά της ανήλθαν σε 48.400.000 ευρώ, αυξημένα κατά 11,2%. Η εταιρία συνεχίζει το εξαγωγικό πλάνο της «ταξιδεύοντας» το φυσικό μεταλλικό νερό Ζαγόρι σε περισσότερες από 25 χώρες στη διεθνή αγορά. Για το 2018 προβλέπει διψήφια ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της, κατά 15%.
Βασίλης Παπακωνσταντόπουλος