Τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου ξεκινούν οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις και θα διαρκέσουν έως και την Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου.
Τα καταστήματα θα ανοίξουν τις Κυριακές, 19 και 26 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 έως τις 18:00.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές στις χειμερινές εκπτώσεις
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματά τους, κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:
- Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
- Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
- Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
- Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών.
- Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
- Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ.
- Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του
Καλοκαιρίνες Εκπτώσεις 2024: Η μέρα που αρχίζουν – Ποια Κυριακή θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά – Τι να προσέξετε
Τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου, ειδικότερα στις 8 Ιουλίου του 2024, αρχίζουν οι εκπτώσεις για την καλοκαιρινή περίοδο του ίδιου έτους, όπως ορίζεται από τον ισχύοντα νομοθετικό πλαίσιο, και θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου.
Την Κυριακή 14 Ιουλίου θα λειτουργούν κανονικά τα εμπορικά καταστήματα, και είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη ορισμένες προειδοποιήσεις για τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου.
Τα όσα πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές:
Συγκεκριμένα, όταν προσφέρονται εκπτώσεις με μειωμένη τιμή για περισσότερα από το 60% των προϊόντων που πωλούνται, είναι υποχρεωτική η εμφάνιση του ποσοστού έκπτωσης. Αυτό το ποσοστό πρέπει να είναι ορατό στην προθήκη του καταστήματος και σε κάθε άλλο εμπορικό μέσο επικοινωνίας.
Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, πρέπει να αναγράφεται το εύρος του προσφερόμενου ποσοστού (π.χ. “από … % έως … %”). Σε άλλες περιπτώσεις, θα δηλώνεται ότι οι εκπτώσεις ισχύουν για επιλεγμένα προϊόντα και το αντίστοιχο ποσοστό έκπτωσης.
Η μειωμένη τιμή που υπολογίζεται και προβάλλεται πρέπει να είναι ακριβής και αληθής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν την ακριβήτητα της παλαιάς τιμής πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να ζητούν απόδειξη αγοράς, καθώς αυτή είναι απαραίτητη για την επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, εκτός από φορολογικούς λόγους.
Επίσης, οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν τη διάκριση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις συνήθως αφορούν προϊόντα της εποχής, ενώ οι προσφορές συνήθως αφορούν μη εποχικά προϊόντα.
Στις προσφορές, οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να έχουν αναρτημένη πινακίδα που αναφέρει την ύπαρξη προσφορών και να δείχνει ξεκάθαρα την αρχική τιμή και την τελική τιμή προσφοράς, χωρίς να αναφέρεται το ποσοστό έκπτωσης.
Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 1 του νόμου 2251/94, οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να ρωτούν για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων, και οι εμπόροι έχουν την υποχρέωση να απαντούν σε αυτές τις ερωτήσεις.