Ο πολιτικός μηχανικός, Βασίλης Τόγελος, μιλά στο Sportdog για τα προβλήματα του Ολυμπιακού Σταδίου.
Σε 3 με 4 χρόνια υπολογίζει την αποκατάσταση του στεγάστρου στο ΟΑΚΑ ο Βασίλης Τόγελος, μιλώντας στο Sportdog, ο οποίος υπήρξε για χρόνια παράγοντας στον Αθλητισμό ως γενικός γραμματέας της Ερασιτεχνικής ΑΕΚ. Στην ιστοσελίδα μας μίλησε όμως με την ιδιότητα του πολιτικού μηχανικού, ο οποίος δραστηριοποιείται τα τελευταία 20 χρόνια στις κατασκευές, ως ιδιοκτήτης της τεχνικής εταιρείας, «Togelos Construction & Engineering» που ασχολείται κατά κύριο λόγο με την ενίσχυση και αποκατάσταση κτιρίων.
Έχει ασχοληθεί με την αποκατάσταση στατικότητας μικρών και μεγάλων κτιρίων (όπως εμπορικά κέντρα), γεφυρών, καθώς και κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από σεισμούς και καιρικά φαινόμενα. Οπότε είναι από τους καταλληλότερους ανθρώπους, για να μας μιλήσει για το πρόβλημα που παρουσιάζει το Ολυμπιακό Στάδιο, για τον οποίο οι προβλέψεις του δεν είναι τόσο αισιόδοξες. Μάλιστα εκτιμά ότι το κόστος των έργων θα εκτιναχθούν και εξηγεί γιατί η κατεδάφιση και η ανακατασκευή του σταδίου είναι η πιο συμφέρουσα λύση για τους Έλληνες φορολογούμενους.
Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη:
Τα προβλήματα στατικότητας του στεγάστρου Καλατράβα είχαν ακουστεί μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Από τότε μέχρι σήμερα που έκλεισε, το ΟΑΚΑ λειτουργούσε κανονικά. Άρα οι κυβερνήσεις έπαιζαν με την ασφάλεια και σας ζωές των θεατών;
İδε θεωρώ ότι οι κυβερνήσεις έπαιζαν με την ασφάλεια των θεατών καθώς κατά πάσα πιθανότητα δεν είχαν την πληροφορία που έχουν σήμερα αλλά και κατά κύριο λόγο, γιατί το φαινόμενο σας διάβρωσης είναι πολυδιάστατο και μεγεθύνεται με το πέρασμα του χρόνου, εφόσον δεν υπάρχει η κατάλληλη συντήρηση, Οι ευθύνες μπορούν να επικεντρωθούν σε δύο κυρίως σημεία:
Πρώτον: Γιατί δεν είχαν εγκατασταθεί από κατασκευής του στεγάστρου, ειδικά ηλεκτρονικά συστήματα με ειδικούς αισθητήρες έτσι ώστε να έχουμε σε πραγματικό χρόνο μετρήσεις σε κρίσιμα εντατικά μεγέθη που επηρεάζουν τη στατικότητα σας κατασκευής; Τα συστήματα αυτά, σε συνδυασμό με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, εντοπίζουν αλλά και μπορούν αν προβλέψουν αστοχίες έτσι ώστε να μπορούμε να επέμβουμε στα σημεία που απαιτείται την κατάλληλη στιγμή πριν το πρόβλημα αποκτήσει διαστάσεις.
Δείτερον: Η συντήρηση ήταν ελλιπή, γιατί όταν φτάνεις στο σημείο να εκκενώνεις το στάδιο και να μιλάς για κίνδυνο ανθρωπίνων ζωών, χωρίς να έχει γίνει για παράδειγμα κάποιος σεισμός, σημαίνει ότι κάτι δεν έχει γίνει σωστά στην πάροδο όλων αυτών των χρόνων ζωής σας κατασκευής».
– Πόσο καιρό θα χρειαστεί για την αποκατάσταση σας στατικότητας του Καλατράβα;
«Δεν νομίζω ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποιος που μπορεί να σας δώσει συγκεκριμένο χρόνο για την αποκατάσταση, ούτε καν για το χρόνο ολοκλήρωσης των μελετών που θα υποδείξουν σας τρόπους και τη μεθοδολογία των επεμβάσεων. Και μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για ένα δημόσιο έργο με αναθέσεις, ενστάσεις, διαγωνισμούς που πρέπει να γίνουν, διαδικασίες ιδιαίτερα χρονοβόρες. Σε δεύτερη φάση και αφού οριστικοποιηθεί η μελέτη εφαρμογής, θα πρέπει να γίνει διεθνής διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου εταιρίας που θα αναλάβει το έργο και τότε θα έχουμε ένα χρονικό πλάνο στον ορίζοντα. Σε κάθε περίπτωση, αν τα ευρήματα που εμφανίζονται στην έρευνα είναι τόσο σημαντικά και εκτεταμένα δεν νομίζω ότι μπορεί να ολοκληρωθεί ένα τέτοιο έργο σε λιγότερο από 3-4 χρόνια».
– Ως άνθρωπος που έχει ασχοληθεί με τον αθλητισμό ως παράγοντας, σας είναι τα προβλήματα που έχετε παρατηρήσει στο Ολυμπιακό Στάδιο και ποια είναι η πρότασή σας για τη λύση σας; Σε ανάρτησή σας στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης κάνετε λόγο για κατεδάφιση και ανακατασκευή. Γιατί θεωρείτε ότι αυτή είναι η καλύτερη λύση για το ΟΑΚΑ;
«Ό,τι είπαμε παραπάνω για το στέγαστρο ισχύει και για το φέροντα οργανισμό του Σταδίου. Μετά από 42 χρόνια λειτουργίας ενός χώρου στον οποίο συναθροίζονται έως και 80.000 άτομα θα πρέπει να δούμε την πιθανότητα ενίσχυσης του και σίγουρα θα πρέπει να γίνει μια ριζική αναβάθμιση η οποία όμως να ξεκινήσει από το στατικό τμήμα και όχι μόνο στο «φαίνεσθαι». Εννοώ ότι όλοι βλέπουμε ωραίες αίθουσες, τα λαμπερά φώτα ή τα άνετα καθίσματα αλλά αυτή τη στιγμή πρέπει να δώσουμε βάση στο τι κρύβεται από πίσω.
Όσον αφορά το θέμα της ανακατασκευής αυτό είναι μια συνάρτηση κόστους – αποτελέσματος που κάθε σοβαρή χώρα θα πρέπει να υπολογίζει, όταν πρόκειται να δαπανήσει ένα τόσο μεγάλο ποσό για εργασίες αποκατάστασης αλλά και μελλοντικής συντήρησης μιας κατασκευής. Όταν για παράδειγμα έχουν εξαγγελθεί έργα αναβάθμισης του ΟΑΚΑ ύψους 57 εκ. ευρώ πριν τη δημοσιοποίηση των εκτεταμένων διαβρώσεων του στεγάστρου, εύκολα αντιλαμβανόμαστε, ότι το νούμερο αυτό θα εκτοξευτεί προς τα πάνω και πιθανότατα θα διπλασιαστεί, αγγίζοντας το κόστος που θα χρειαζόταν για την πλήρη ανακατασκευή του σταδίου, Και βέβαια θα πρέπει να υπολογίσουμε και το κόστος συντήρησης που θα απαιτείται για τα επόμενα 20 χρόνια σε ένα ήδη γερασμένο ΟΑΚΑ. Επίσης υπάρχει και θέμα βιωσιμότητας του σταδίου ώστε όλο αυτό το κόστος να μην το επωμίζεται ο Έλληνας φορολογούμενος. Θα πρέπει να βρεθούν χρήσεις που να αποκομίζουν σημαντικά έσοδα έτσι ώστε να καλύπτεται το υψηλό κόστος συντήρησης και λειτουργίας ενός τέτοιου σταδίου».
– Με αφορμή το πρόβλημα στατικότητας του στεγάστρου επαναφέρθηκε στο προσκήνιο ένα βίντεο από το ματς ΑΕΚ-Μπάγερν Μονάχου το 2019, όπου φαίνονταν οι εξέδρες να έχουν πολύ μεγάλη ταλάντωση. Υπάρχει επικινδυνότητα και σε αυτό το κομμάτι;
«Για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν μπορούμε να μιλήσουμε αν πρώτα δεν γίνουν οι αντίστοιχες έρευνες και μελέτες ανθεκτικότητας που έγιναν για το στέγαστρο και για το όλο οικοδόμημα. Σε κάθε περίπτωση όμως μια τέτοια κατασκευή έχει μελετηθεί κατάλληλα ώστε να ταλαντώνεται και να αντέχει φορτία και καταπονήσεις τέτοιου είδους. Όπως είπαμε και προηγουμένως όμως μιλάμε για ένα κτίριο 42 ετών, το οποίο αφού μπήκαμε σε αυτή τη διαδικασία και πλέον έχει κλείσει για το κοινό θα πρέπει να ελεγχθεί σοβαρά στο σύνολό του και να παρθούν οι σωστές αποφάσεις που θα εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του για τα επόμενα 50 χρόνια».