Στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου στη Συκιά Χαλκιδικής, τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ο Μητροπολίτης Κασσανδρείας κ. Νικόδημος, σήμερα Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου.
- Φωτορεπορτάζ: Ραφαήλ Γεωργιάδης
Όσοι παρευρέθησαν το πρωί στον μεγαλοπρεπή ναό, για να εκκλησιαστούν έτυχαν σε ένα πρωτόγνωρο για τα σημερινά δεδομένα γεγονός. Ο Μητροπολίτης κατά την Θεία Λειτουργία τέλεσε και το μυστήριο του γάμου του υιού του προϊσταμένου του ιερού ναού πρωτ. Νικόλαου Παντέα.
Ιερείς από την Μητρόπολη Κασσανδρείας αλλά και από την Ρουμανία παρευρέθηκαν στον Ιερό Ναό.
Εκατοντάδες πιστοί και καλεσμένοι από την Ελλάδα και τη Ρουμανία βρέθηκαν μάρτυρες στο γάμο και πραγματικά ήταν κάτι που σχεδόν κανείς τους δεν είχε ξαναζήσει. Ενθουσιασμένοι παρατηρούσαν με ευλαβική προσοχή το μυστήριο. Και ενώ σήμερα κάτι τέτοιο μας φαντάζει πολύ περίεργο και πρωτότυπο, στην πρώτη Εκκλησία όλα τα μυστήρια, ακόμη και οι ακολουθίες, ήταν συνδεδεμένα με το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Παρέστησαν ο Δήμαρχος Σιθωνίας κ. Ιωάννης Μαλλίνης, ο Διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος του Αγίου Νικολάου κ. Φώτης Κλάψας καιτοπικές αρχές.
Το κέντρο θα λέγαμε της ζωής όλων των χριστιανών είναι η θεία Λειτουργία και η μετά ευλαβείας και φόβου Θεού μετάληψη των αχράντων μυστηρίων. Έτσι συνέβαινε και με το μυστήριο του γάμου. Ο γάμος τελούνταν κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Η πράξη αυτή συν τω χρόνω για κάποιες αιτίες ατόνησε, με αποτέλεσμα ο γάμος και γενικά όλα τα μυστήρια, εκτός του μυστηρίου της ιεροσύνης, να αποσυνδεθούν από τη Θεία Ευχαριστία και να αποτελέσουν ξεχωριστά μυστήρια, τα οποία πλέον τελούνται σε χρόνο που επιθυμεί ο κόσμος. Η όλη δομή όμως του μυστηρίου του γάμου, αν και αυτή η αποσύνδεση έγινε κατά τον 10° με 12° αι. μ.Χ., φανερώνει ότι κάποτε ο γάμος ήταν συνδεδεμένος με την θεία Λειτουργία. Αυτό το αντιλαμβανόμεθα, εάν με προσοχή διαβάσουμε τη λειτουργική φυλλάδα της Θείας Λειτουργίας και εκείνης του γάμου. Θα δούμε ότι ο γάμος έχει διατηρήσει μέχρι σήμερα πολλά απομεινάρια εκείνης της παλαιάς συνδέσεως.
Τελευταία ο αείμνηστος καθηγητής της Λειτουργικής κ. Ιωάννης Φουντούλης έκανε μια αναστήλωση της Θείας Λειτουργίας μετά γάμου, την οποία και παρακάτω παραθέτουμε. Πολλοί νέοι και πνευματικά ψαγμένοι ζητούν σήμερα από τους πνευματικούς τους πατέρες να τελέσουν το γάμο τους μέσα στη Θεία Λειτουργία. Έχει μεγάλη σημασία κάποτε το μυστήριο του γάμου να επανασυνδεθεί με το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Αυτό όμως για να γίνει θέλει χριστιανούς που να ζουν και να βιώνουν καθημερινά την ορθόδοξη λατρεία μας.
Αυτό σημαίνει με άλλα λόγια, ότι οι χριστιανοί μας, όποιοι κι αν είναι, δεν θα είναι επισκέπτες των ορθοδόξων ναών μας μόνο Λαμπρή και Χριστούγεννα ή προσκεκλημένοι σε γάμους και βαπτίσια, αλλά θα είναι ενεργά μέλη της Εκκλησίας και θα εκκλησιάζονται τακτικά και ανελλιπώς, τουλάχιστον κάθε Κυριακή και κάθε μεγάλη εορτή. Τότε μόνον, αγαπητά μου παιδιά, μπορούν να συντελεσθούν κάποιες αλλαγές στην ήδη υπάρχουσα και διαμορφωθείσα τάξη της Εκκλησίας μας. Ειδ’ άλλως αλλαγές με μόνο κριτήριο την πρωτοτυπία και τον εντυπωσιασμό, δεν μπορούν να γίνουν. Πρώτα στην Εκκλησία απαιτείται το βίωμα κι έπειτα οι όποιες αλλαγές. Και φυσικά οι αλλαγές δεν μπορούν με τίποτα να γίνουν από εισηγητές που ούτε γνωρίζουν που βρίσκεται ο ναός, ποιος είναι μέσα στο ναό, ποιος είναι ο κληρικός, ποια είναι τα μυστήρια, και ποια είναι ακόμη η μυστηριακή συμμετοχή εκείνων, που θέλουν να αλλάξουν τα της Εκκλησίας.
Ο ενοριακός ναός του Αγίου Αθανασίου είναι ένα διατηρητέο μνημείο, ο οποίος βρίσκεται εντός του παλαιού οικισμού της Συκιάς στη Σιθωνία Χαλκιδικής. Στο πέρασμα των χρόνων δέχτηκε επισκευές καθώς ήταν επίκεντρο σημαντικών ιστορικών γεγονότων.
Πρόκειται για μια τρίκλιτη, ξυλόστεγη βασιλική, με νάρθηκα και γυναικωνίτη. Ο ναός είναι τρισυπόστατος , το κεντρικό του μέρος είναι αφιερωμένο στον Άγιο Αθανάσιο Αλεξανδρείας και στην Αγία Τριάδα, η πρόθεση στον Άγιο Νικόλαο και το Διακονικό στους Αγίους Αναργύρους.