Στις 10 Αυγούστου, οι αρχές του ουκρανικού λιμανιού του Kherson κατέσχεσαν το ρωσικό δεξαμενόπλοιο Mekhanik Pogodin από την αποχώρηση. Αυτό έρχεται ως απάντηση στην κατάσχεση επτά ουκρανικών πλοίων από τη ρωσική πλευρά στις 2 Ιουλίου του τρέχοντος έτους.

Όπως είχαμε αναφέρει στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, η Ουκρανία τέθηκε ”υπό καραντίνα” με επτά πλοία υπό ρωσική κράτηση.

Η Ουκρανία πλέον έχει καλυφθεί από σύννεφα πολέμου καθώς εντείνονται οι σχέσεις Ουκρανίας-Ρωσίας, ειδικότερα μετά από το εν λόγω περιστατικό. Παράλληλα, για πρώτη φορά στη Μαύρη Θάλασσα, η Ρωσία πραγματοποίησε ασκήσεις με πραγματικά πυρά εκτοξεύοντας πυραύλους Cruise Kalibr.

Η κατάσχεση του ρωσικού tanker από την Ουκρανική πλευρά αναμένεται να ξεκινήσει έναν νέο κύκλο εντάσεων σε Ρωσία και Ουκρανία, με τους πρώτους να αυξάνουν δραματικά την πίεση στη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Αζόφ.

Η Ουκρανική Υπηρεσία Ασφαλείας (SBU) εμπόδισε το ρωσικό δεξαμενόπλοιο υποστηρίζοντας ότι ο ιδιοκτήτης του βρίσκεται σε έναν κατάλογο κυρώσεων που επιβλήθηκαν από το Κίεβο. Ο πλοίαρχος του πλοίου είπε ότι το βυτιοφόρο πλοίο ντίζελ ταξίδεψε από το Τουρκμενιστάν προς την Ουκρανία με σύμβαση σε Καναδική εταιρεία, ενώ η Unicredit Bank Austria ήταν ο διαχειριστής φορτίου στο λιμάνι του Kherson.

Το πλοίο ανήκει στην VEB-Leasing, μέρος του ρωσικού τραπεζικού ομίλου VEB και μεταξύ των ρωσικών εταιρειών που υπόκεινται σε κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την Ουκρανία τον Μάιο ως απάντηση στην «Ρωσική επιθετικότητα στην Ουκρανία». Η VEB-Leasing καθώς και το ρωσικό Υπουργείο Μεταφορών αρνήθηκαν να σχολιάσουν, όπως ανέφερε το Reuters.

Στο εν λόγω πλοίο είχε απαγορευθεί για τρεις ημέρες η έξοδος από το λιμάνι, ωστόσο στις 15 Αυγούστου η εταιρεία εκμετάλλευσης του σκάφους V.F.Tanker δήλωσε πως στο πλοίο εξακολουθεί να απαγορεύεται η έξοδος παρά τη λήξη της απαγόρευσης.

«Η τριήμερη απαγόρευση που εκδόθηκε από τις λιμενικές αρχές έληξε τη νύχτα της 13ης Αυγούστου, αλλά το πρωί της 14ης Αυγούστου, όταν οι δικαιούχες εταιρείες – Maddox SA (Ελβετία) και Maddox Ukraine (Ουκρανία) – για άλλη μια φορά προσπάθησαν να μεταφέρουν το φορτίο του σκάφους, η τελωνειακή υπηρεσία απέρριψε το αίτημά τους χωρίς να υποβάλει κανένα σχόλιο «, αναφέρει η δήλωση.

«Οι λιμενικές αρχές εξέδωσαν εκ νέου απαγόρευση στο σκάφος να εγκαταλείψει το λιμάνι, επικαλούμενοι το άρθρο 91 του Εμπορικού Ναυτικού Κώδικα και ένα γράμμα της ουκρανικής υπηρεσίας κρατικών συνόρων. Ωστόσο, δεν υπήρξαν παραβιάσεις στην περίπτωση αυτή που θα μπορούσαν ενδεχομένως να παρακινήσουν τις λιμενικές αρχές να χρησιμοποιήσουν τον κώδικα «, πρόσθεσε η εταιρεία, όπως ανέφερε το πρακτορείο TASS.

Η εταιρεία ισχυρίζεται επίσης ότι η επιστολή της Ουκρανικής Συνοριακής Υπηρεσίας για μια νέα απαγόρευση δεν παρουσιάστηκε στον καπετάνιο. Η εταιρεία σχολίασε ότι «δεν μπορεί να θεωρηθεί παρά μια επίσημη δικαιολογία για παράταση της παράνομης κράτησης του ρωσικού πλοίου στο λιμάνι του Kherson.”

«Δεν πραγματοποιήθηκαν επιθεωρήσεις κατά την είσοδο του πλοίου στο λιμάνι, δεν πραγματοποιήθηκαν επιθεωρήσεις κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ημερών κράτησής του και δεν υπήρξαν ισχυρισμοί σχετικά με παραβιάσεις που θα μπορούσε να έχει διαπράξει το σκάφος ή το πλήρωμά του”, προσθέτει η δήλωση.

«Οι λιμενικές αρχές και οι τελωνειακές υπηρεσίες έχουν ειδοποιηθεί ότι η κράτηση του πλοίου ήταν αβάσιμη και παράνομη και θα μπορούσε να συνεπάγεται με ευθύνη για ζημιές”, προσθέτει η εταιρεία VFTanker, προσθέτοντας ότι η κίνηση ήταν «παραβίαση της Διεθνούς Σύμβασης για την επιθαλάσσια αρωγή. «

Το Reuters ανέφερε επίσης ότι άλλοι Ρώσοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, έχουν σταματήσει τη ναυτιλία στους λιμένες της Ουκρανίας λόγω του φόβου να χάσουν το φορτίο τους. «Φυσικά δεν θα πάμε στην Ουκρανία, έχουμε αναστείλει τις αποστολές για τώρα. Αν χρειαστεί, θα ψάξουμε για άλλους προορισμούς «, ανέφερε μια πηγή ανώνυμης ναυτιλιακής βιομηχανίας στο Reuters.

Οι πρόσφατες εξελίξεις έρχονται εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας στη Θάλασσα του Αζόφ και στη Μαύρη Θάλασσα.

Τον Μάιο, η Ουκρανία επέβαλε κυρώσεις σε περισσότερες από 700, κυρίως ρωσικές, εταιρείες. Περιλαμβάνουν τράπεζες, μεταφορές, μέσα ενημέρωσης και αμυντικές εταιρείες. Απαγορεύεται να κάνουν εμπόριο στην Ουκρανία και τα περιουσιακά τους στοιχεία και η περιουσία τους στη χώρα επρόκειτο να κατασχεθούν.

Στις 25 Μαρτίου, η ακτοφυλακή της Ουκρανίας κρατούσε το Nord, ένα ρωσικό αλιευτικό σκάφος στη Θάλασσα του Αζόφ, κατηγορώντας το πλήρωμα πως εισήλθε σε «έδαφος, το οποίο ήταν υπό προσωρινή κατοχή». Το Reuters ανέφερε ότι το πλήρωμα απελευθερώθηκε, ωστόσο το σκάφος παραμένει υπό κατάσχεση από τις 15 Αυγούστου.

Η Ουκρανία κατέσχεσε το ρωσικό δεξαμενόπλοιο στο λιμάνι του Kherson, το οποίο είναι λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας στο δέλτα του ποταμού Δνείπερου. Αυτό είναι μέρος του Εύξεινου Πόντου, όπου η Ρωσία δεν έχει αυξήσει την παρουσία της τους τελευταίους μήνες.

Η αύξηση της παρουσίας της Ρωσίας συνέβη στη Θάλασσα του Αζόφ όπου στις 25 Μαρτίου η ουκρανική Ακτοφυλακή κατέλαβε το Nord, ένα αλιευτικό σκάφος υπό τη ρωσική σημαία στα χωρικά ύδατα της Ρωσίας. Οι προσπάθειες της Ρωσίας για την επίλυση του προβλήματος του πλοίου και του πληρώματός της μέσω διπλωματικού διαύλου απορρίφθηκαν από την Ουκρανία.

Αυτό ώθησε τη Ρωσία να αυξήσει δραματικά την παρουσία της στην Θάλασσα του Αζόφ, η οποία στις 27 Ιουλίου αριθμούσε 40 στρατιωτικά σκάφη και 2 μικρά πλοία που φέρουν πυραύλους.

Με την αυξημένη παρουσία τους, η Ρωσία έθεσε υπό τον έλεγχό της όλη τη θαλάσσια κυκλοφορία που διέρχεται από και προς τα ουκρανικά λιμάνια στο Berdyansk και τη Mariupol μέσω του στενού Kerch. Εκτός από την πίεση που ασκεί η ουκρανική κυβέρνηση στην απελευθέρωση του Nord και του πληρώματός του, η αυξημένη παρουσία είναι πιθανότατα με σκοπό την αύξηση των μέτρων ασφάλειας στην περιοχή μετά από την δημιουργία της γέφυρας του στενού Κερτς, η οποία συνδέει την Κριμαία με τη ρωσική ηπειρωτική χώρα.

Η Ουκρανία φαίνεται να προσπαθεί να στοχεύσει τα ρωσικά πλοία εκτός της Θάλασσας του Αζόφ, μακριά από την αυξημένη ρωσική στρατιωτική παρουσία στο εσωτερικό της. Κρίνοντας από την απάντηση στην κατάσχεση του Nord, αναμένεται ότι η Ρωσία μπορεί να οδηγήσει τη Ρωσία σε κινήσεις περαιτέρω αύξησης της πίεσης στην Ουκρανία μέσω της Θάλασσας του Αζόφ ή και πέραν αυτής.

Για πρώτη φορά στη Μαύρη Θάλασσα η Ρωσία πραγματοποίησε ασκήσεις με πραγματικά πυρά εκτοξεύοντας πυραύλους Cruise Kalibr. Δείτε το βίντεο:

 

loading...