Μεγάλη διαφοροποίηση θα έχουμε με τα ATM στη χώρα μας, αφού αναμένεται να αποτελέσουν παρελθόν σε πολλά σημεία. Τι αλλάζει για τον κόσμο;
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και σε τι βαθμό θα επηρεάζονται οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα ATM. Δεν είναι λίγοι από εμάς που το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν εντοπίσει μικρές αλλαγές εξωτερικά σε ορισμένα ATM τραπεζών σε πολλά σημεία της χώρας.
Η αλλαγή, όμως, για την οποία μιλάμε στο σημερινό άρθρο αφορά κάτι ακόμα πιο διακριτικό που κατά πάσα πιθανότητα ελάχιστοι θα μπορέσουν να εντοπίσουν και να επεξεργαστούν. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, η αλλαγή αυτή θα πραγματοποιηθεί κυρίως σε ΑΤΜ τα οποία είναι τοποθετημένα σε πολυκαταστήματα, σούπερ μάρκετ και δημόσια κτίρια. Τι θα συμβεί με αυτά τα ATM;
Όπως φαίνεται τα προαναφερθέντα ATM μπαίνουν σε τροχιά είτε κατάργησης, είτε αλλαγής του ιδιοκτησιακού του καθεστώτος. Γιατί όμως φαίνεται πως οι τράπεζες εξωθούνται σε αυτήν την εκ πρώτης όψεως ακατανόητη και «παράξενη» κίνηση;
Ο λόγος πίσω από το κλείσιμο των ATM
Από ότι φαίνεται ο κύριος λόγος αφορά το κόστος λειτουργίας που απαιτείται για αυτά τα μηχανήματα. Το κόστος, όπως λένε ειδικοί, είναι ιδιαιτέρως υψηλό γεγονός που επηρεάζει τις τράπεζες και ενδέχεται να οδηγήσει στην απόφαση κλεισίματος των ΑΤΜ.
Δεν πρέπει επίσης να υποτιμήσουμε και το επιχείρημα της επικινδυνότητας. Άλλωστε δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε τέτοια ATM να πέφτουν στόχοι επιθέσεων για ληστεία. Για αυτό το λόγο πέφτουν στο τραπέζι τα εξής σενάρια. Το πρώτο αφορά την μετάθεση της επίβλεψης και της ευθύνης αυτών των ATM σε μια εταιρεία, στην οποία θα συμφωνήσουν όλες οι τράπεζες.
Ενώ πηγές της αγοράς παρατηρούν μια τάση των τραπεζών προς την προοπτική της πώλησης των μηχανημάτων, καθώς η όποια άλλη διαδικασία κοστίζει λεφτά, αλλά και χρόνο.
Ως προς τη διαδικασία, ίδιες πηγές λένε ότι αυτή θα μπορούσε να προσομοιάζει με εκείνη που ακολουθήθηκε στην περίπτωση της πώλησης του τομέα του acquiring των καρτών, δηλαδή, με εισφορά του δικτύου σε νέα εταιρεία και τη διατήρηση ενός ποσοστού από τις τράπεζες.
Προφανώς, αυτή η αλλαγή-όταν επέλθει- δεν θα γίνει άμεσα αντιληπτή από το συναλλασσόμενο κοινό, ωστόσο αυτό που ενδιαφέρει τον απλό κόσμο είναι να διατηρηθεί ο αριθμός των ΑΤΜs καθώς τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια τάση «μαζέματος». Το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι η ταλαιπωρία σε μετακινήσεις και ουρές, ιδίως για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.
Off-site ATMs: Ποια τα σενάρια που εξετάζονται
Τις επιλογές τους γύρω από την «αξιοποίηση» των off-site ATMs, των μηχανημάτων αυτόματων συναλλαγών, δηλαδή, που λειτουργούν εκτός τραπεζικών καταστημάτων, μελετούν οι τράπεζες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια βρίσκονται σε μία διαρκή αναζήτηση εξεύρεσης τρόπων για την περαιτέρω μείωση του λειτουργικού τους κόστους.
Πρόκειται για περισσότερα από 3.350 ATMs που είναι τοποθετημένα σε διάφορα σημεία – από πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ μέχρι νοσοκομεία και απομακρυσμένες περιοχές ανά την Ελλάδα, καλύπτοντας τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας – τα οποία, λαμβάνοντας υπόψη και τις χαμηλές χρεώσεις επί των συναλλαγών, αποδεικνύονται εξαιρετικά κοστοβόρα για τις τράπεζες.
Όπως εξηγούν στο newmoney αρμόδιες πηγές, μολονότι οι όποιες συζητήσεις βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο, μιας και πρόκειται για μία μάλλον σύνθετη διαδικασία, εντούτοις οι τράπεζες – συστημικές, αλλά και μικρότερες – βολιδοσκοπούν το ενδεχόμενο της πώλησης είτε κατά μόνας είτε από κοινού.
«Η κάθε τράπεζα έχει τη στρατηγική της. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει πως δεν θα μπορούσε να ληφθεί μία συλλογική απόφαση, για την αξιοποίηση των συγκεκριμένων μηχανημάτων από σύσσωμο το χρηματοπιστωτικό σύστημα»,
σημειώνουν χαρακτηριστικά, αφήνοντας να εννοηθεί πως μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε – στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό – να δεσμεύσει τους υποψήφιους επενδυτές αφενός, για τη συνέχιση της λειτουργίας των ATMs και δη, σε σημεία που εξυπηρετούν συγκεκριμένες ανάγκες των πολιτών και αφετέρου, για τη συγκράτηση των τιμών.
Ως προς τη διαδικασία, αυτή θα μπορούσε να προσομοιάζει με εκείνη που ακολουθήθηκε στην περίπτωση της πώλησης του τομέα του acquiring των καρτών, δηλαδή, με εισφορά του δικτύου σε νέα εταιρεία και τη διατήρηση ενός ποσοστού από τις τράπεζες.