«Σφιχτοί» οι τουρίστες που… τη βγάζουν οικονομικά με σαλάτα
Την ώρα που το καλοκαίρι μπαίνει στον μήνα της κορύφωσής του και η εισροή ξένων τουριστών αναμένεται να φτάσει στο μάξιμουμ με τα νησιά να βρίσκονται κοντά στο 100% της πληρότητας, τα μαντάτα δεν είναι και τόσο ενθαρρυντικά από τον τομέα της εστίασης.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ που παρουσίασε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha, 1 στους 2 επιχειρηματίες καταγράφει πτώση του τζίρου και 6 στους 10 βλέπουν την πελατεία τους να καταναλώνει όλο και λιγότερα προϊόντα λόγω των αναγκαστικών ανατιμήσεων που προκαλεί η ακρίβεια και γενικότερα η ενεργειακή κρίση.
Μιλώντας με επιχειρηματίες της εστίασης σε εστιατόρια, οι τουρίστες βγαίνουν για φαγητό το πολύ μια φορά την εβδομάδα και οι λογαριασμοί που κάνουν δεν ξεπερνούν τα 10-13 ευρώ το άτομο.
«Καταγράφουμε μια τεράστια πτώση στους τζίρους των μαγαζιών μας που ξεπερνά το 40%, σε σύγκριση με τους περυσινούς μας τζίρους. Εκεί που περιμέναμε ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί το καλοκαίρι, αφού ένας μεγάλος αριθμός ξένων επισκεπτών δεν είχαν φύγει για διακοπές έξω από τη χώρα τους τα δυο προηγούμενα χρόνια εν μέσω πανδημίας και είχαν κάνει τις σχετικές οικονομίες για να ξοδέψουν, έρχεται η πραγματικότητα να μας προσγειώσει ανώμαλα, καθώς βλέπουμε ότι τελείωσε ο Ιούλιος, και ενώ προσπαθούμε να μειώσουμε τα λειτουργικά έξοδα μας, αποφεύγοντας να προσλάβουμε προσωπικό, τα έσοδα μας κάποιες μέρες του μήνα δεν υπερκαλύπτουν τα έξοδα μας» αναφέρει ιδιοκτήτης ταβέρνας.
Γεμάτα τα ξενοδοχεία, αλλά… σφιχτοί οι τουρίστες
Και όλα αυτά ενώ τα ξενοδοχεία όχι μόνο στα νησιά, αλλά και στην πρωτεύουσα την ίδια ώρα είναι σχεδόν γεμάτα! «Οι ξένοι τουρίστες φέτος αν και έχουν γεμίσει τα ξενοδοχεία της χώρας, είναι… σφικτοί στην κατανάλωση. Είναι πάρα πολύ προσεκτικοί στις παραγγελίες τους και υπολογίζουν πού θα ξοδέψουν και το τελευταίο τους ευρώ.
Δεν βγαίνουν τα έξοδα ούτε μιας οικογενειακής επιχείρησης, που δεν έχει υπαλλήλους, όταν οι πελάτες παραγγέλνουν για μεσημεριανό γεύμα κυρίως, μια σαλάτα και μια τζατζίκι. Η εστίαση αργοπεθαίνει και χρειάζεται την οικονομική στήριξη της πολιτείας, όπως έχει στηρίξει και τόσους άλλους κλάδους» αναφέρει χαρακτηριστικά ο καταστηματάρχης κεντρικού εστιατορίου.
Φιλοδώρημα ούτε για δείγμα
«Εμείς οι επιχειρηματίες της εστίασης δεν πάμε καλά. Ενώ υπάρχει μια σχετική ροή στη δουλειά οι τζίροι μας είναι πάρα πολύ χαμηλοί. Δεν υπάρχουν πια οι… καλές παρέες που έτρωγαν ακριβά, χωρίς να τους ενδιαφέρει η τιμή του πιάτου. Έχουμε χάσει τους μεγάλους λογαριασμούς που μας έκαναν τα προηγούμενα χρόνια οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί πελάτες εξαφανίστηκαν. Χάσαμε και τους καλοφαγάδες Ελληνες που παράγγελναν ό,τι καλύτερο διέθετε το μαγαζί. Προκαλεί εντύπωση και το γεγονός ότι φέτος οι ξένοι πελάτες μας έχουν ξεχάσει εντελώς τι είναι το φιλοδώρημα. Βρετανοί, Γερμανοί και Ιταλοί δεν αφήνουν σχεδόν καθόλου φιλοδώρημα στους σερβιτόρους» αναφέρει ιδιοκτήτης στον τομέα της εστίασης.