Αναμένεται να ωθήσουν σε ακραίες συμπεριφορές – Ποιες οι παρενέργειες στην ανθρώπινη ψυχολογία – Ποιες ηλικίες τα προτιμούν και γιατί – Οι ηθικοι φραγμοί και τα ταμπού
Ειδικότητα στις ψυχολογικές και ηθικές παρενέργειες οι οποίες μπορούν να προκύψουν από τη σεξουαλική δραστηριότητα με ρομπότ έχει πλέον ο Αμερικανός κοινωνικός ψυχολόγος και ερευνητής σεξουαλικών συμπεριφορικών ζητημάτων Δρ. David W. Wahl. Σε πρόστατο αναλυτικό άρθρο του στο psychologytoday.com ανατέμνει διεξοδικά τα ενδεχόμενα προβλήματα από το συνουσιάζεσθαι με αντικείμενα -κατά κυριολεξίαν- του πόθου.
«Η ηθική εμπλέκεται σε κάθε συζήτηση για ρομπότ του σεξ» γράφει ο Δρ. Wahl. Και εξηγεί ότι «για πολλούς οι σεξουαλικές σχέσεις με μηχανές δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία προέκταση της ‘πραγμοποίησης’ των γυναικών από την άποψη ορισμένων ανδρών. Με την αίσθηση ότι μπορεί ο καθένας να μεταχειρίζεται όσο βάναυσα θέλει τον ερωτικό του σύντροφο, ακριβώς επειδή είναι άψυχο μηχάνημα, θα ωθήσει ακόμη περισσότερο προς ακραίες συμπεριφορές αυτούς που ούτως ή άλλως έχουν βίαιες τάσεις. Τα ρομπότ θα ενθαρρύνουν όσους δεν περιορίζονται στο συναινετικό σεξ».
Για τους ίδιους λόγους υπάρχει έντονος «προβληματισμός για το εάν οι βιομηχανίες του κλάδου θα πρέπει να κατασκευάζουν ρομπότ του σεξ με μορφολογικά χαρακτηριστικά παιδιών».
Ο Δρ. Wahl, βάσει των ερευνών τις οποίες έχει κάνει ο ίδιος ή λαμβάνει υπόψιν του από άλλους ερευνητές, θεωρεί ότι η γενική ανησυχία αφορά στη διαστρέβλωση των προσδοκιών μεταξύ των ερωτικών συντρόφων. Δηλαδή, εάν κάποιος ή κάποια έχει συνηθίσει να αλληλεπιδρά με ένα μηχάνημα, το οποίο έχει -θεωρητικά τουλάχιστον- απεριόριστες δυνατότητες, είναι πολύ πιθανόν ότι, περνώντας σε συνεύρεση με έναν έμβιο εραστή ή ερωμένη, θα εξακολουθήσει να περιμένει τις επιδόσεις της κούκλας. Αυτή η σύγχυση είναι πολύ επικίνδυνη, ακόμη και για την ψυχική ισορροπία των εμπλεκομένων ατόμων.
Παραπέμποντας σε μια πρόσφατη έρευνα από ειδικών από το πανεπιστήμιο του Ελσίνκι (μία εκ των οποίων είναι η Ελληνίδα κα. Μαριάννα Δροσινού), ο Δρ. Wahl αναφέρει ότι εξήχθησαν τα εξής συμπεράσματα: Οι ερωτηθέντες θεωρούν ότι οι συνευρέσεις με ρομπότ είναι κανονικό σεξ, απλώς ο/η σύντροφος τυχαίνει να είναι μηχανή. Επίσης, στο περιβάλλον ενός οίκου ανοχής, οι πελάτες αντιμετωπίζουν το επί πληρωμή σεξ με ένα ρομπότ σαν πιο αποδεκτό από ό,τι με τους ανθρώπους, θηλυκού ή αρσενικού φύλου, οι οποίοι εργάζονται στον κλάδο της παροχής σεξουαλικών υπηρεσιών.
Μια άλλη έρευνα την οποίαν επικαλείται ο Wahl δείχνει ότι το ρομποτικό σεξ είναι κυρίως μια ανδρική επιλογή, ενώ οι νέοι («millenials») τείνουν να το θεωρούν σαν λιγότερο πρέπον από ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία. Με άλλα λόγια, τα ρομπότ απευθύνονται στους βετεράνους και τους απόμαχους της ζωής και μάλλον δεν συνάδουν με το σφρίγος της νιότης.
Ο Δρ. David W. Wahl καταλήγει γράφοντας ότι «σε έναν κόσμο όπου το σεξ πουλάει, πάντοτε θα υπάρχει κάποιος πρόθυμος να ρίξει στην αγορά οτιδήποτε, με στόχο το κέρδος. Όμως, οφείλουμε να θέτουμε τα διλήμματα και να εξετάζουμε τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν. Τα οποία είναι υποθετικά επί του παρόντος, αλλά θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για την εποχή όπου η επιστημονική φαντασία θα γίνει πραγματικότητα του κοινωνικο-σεξουαλικού μας κόσμου».
Ο διαπρεπής ψυχολόγος μάλλον έχει δίκιο -και αρκεί μια γνωριμία (εικονική και εξ αποστάσεως, βέβαια) με την Ισπανίδα Synthea Amatus, ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό μοντέλο σεξουαλικού ρομπότ, με τη μορφή μιας μελαχρινής νέας γυναίκας. Η Synthea είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια φουσκωτή κούκλα, καθώς είναι εφοδιασμένη με αισθητήρες και με επιλογές χαρτογράφησης των αντιδράσεών της. Μπορεί να επικοινωνεί με τον εκάστοτε ερωτικό της σύντροφο, να τον ενημερώνει για την κατάστασή της ή και να τον αποκρούει όταν παρεκτρέπεται.
Το συγκεκριμένο ρομπότ του σεξ, το οποίο θεωρείται από τα πλέον προηγμένα στην υπό διαμόρφωσιν παγκόσμια αγορά, έχει τη δυνατότητα να δίνει συμβουλές ευζωίας π.χ. για τις ποσότητες του φαγητού που καταναλώνει κάποιος προ του σεξ ή να ενημερώνει για τη διάθεσή της, αν δηλαδή είναι σε λειτουργία ήσυχου, έντονου ή εκρηκτικού οργασμού.
Η Synthea μπορεί να συντονίζει την κορύφωση της διέγερσής της με αυτήν του εραστή της, αλλά μπορεί και να κοιμάται ήσυχα δίπλα του, αναπνέοντας ρυθμικά ή με περιστασιακούς ακούσιους αναστεναγμούς. Αν όμως διαισθανθεί προθέσεις αγριότητας και βίας, η μηχανική κούκλα τίθεται αυτομάτως σε κατάσταση άρνησης, παύει να αντιδρά και περιπίπτει σε νάρκη. Κάτι δικαιολογημένο και υγιές, αρκεί να μην επεκτείνεται στο αιώνιο «αχ, δεν μπορώ αγάπη μου. Απόψε έχω λίγο πονοκέφαλο. Συγγνώμη».