Ξεκίνησε η ρωσοκινεζική επέλαση με τεράστια ρωσικά φορτία LNG να κατευθύνονται προς Κίνα. Σευγκεκριμένα, δύο βυτιοφόρα Yamal LNG, τα Eduard Toll και Vladimir Rusanov, έφτασαν στην επαρχία Jiangsu της Κίνας στις 19 Ιουλίου, ενώ οι συναλλαγές και προμήθεια υγραερίου από την Ρωσία είναι επικεντρωμένη στην Κίνα κατά τους θερινούς μήνες.

Μετά την ανάθεση φορτίων LNG στο Yamal στις 8 Δεκεμβρίου 2017, παρουσία του Προέδρου Πούτιν και άλλων υψηλόβαθμων κυβερνητικών στελεχών, η παραγωγή του υπερβαίνει τις προσδοκίες του υπουργείου Ενέργειας. Κατά το πρώτο πεντάμηνο λειτουργίας του Yamal LNG, αναμενόταν να παραδοθούν 14 φορτία, ενώ τελικά παρήγαγαν 21. Επιπλέον, με ήδη πάνω από 40 φορτία που έχουν βρεθεί σε πελάτες στην Ευρώπη, την Ασία, την Αμερική και τη Βόρεια Αφρική, το σχέδιο φαίνεται πως θα ξεπεράσει τον αναμενόμενο ετήσιο αριθμό φορτίων (75).

Η πρώτη επίσημη παράδοση του Yamal LNG στην Κίνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο, όταν το Pskov LNG πήρε τη μακρά διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ για να παραδώσει υγραέριο, σε ένα ταξίδι περίπου 40 ημερών. Χρησιμοποιώντας τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, ο χρόνος ναυσιπλοΐας των σκαφών Eduard Toll και Vladimir Rusanov μειώθηκε στο ήμισυ. Έτσι και το κόστος μεταφοράς μειώθηκε σημαντικά, δεδομένου ότι το βασικό κόστος της Sabetta-Guangdong μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας ανέρχεται σε 64 δολάρια ανά τόνο LNG, ενώ μέσω του τερματικού σταθμού μεταφόρτωσης Zeebrugge στο Βέλγιο το κόστος αυξάνεται στα 91,5 δολάρια ανά τόνο LNG. Είναι αξιοσημείωτο ότι χρειάστηκαν μόλις 9 ημέρες για τα LNG να περάσουν το τμήμα που καλύπτεται από πάγο, χωρίς καμία βοήθεια παγοθραυστικών μηχανισμών.

Η CNPC, η κινεζική κρατική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, κατέχει το 20% του έργου Yamal LNG και έχει όγκο απορρόφησης 3 εκατομμυρίων τόνων LNG ετησίως. Επιπλέον, η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά μέσω LNG σήμερα, με αύξηση κατά 50% το 2017, σε 38 εκατομμύρια τόνους. Στο πλαίσιο του κινήματος της κινεζικής κυβέρνησης για μετατροπή άνθρακα σε φυσικό αέριο, οι εισαγωγές LNG της Κίνας αναπόφευκτα θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο φέτος. Πολλά από αυτά οφείλονται σε απλή γεωγραφία, καθώς η διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας είναι γενικά πλεύσιμη χωρίς βοήθεια παγοθραυστικών μηχανισμών μόνο από τον Ιούνιο έως τον Νοέμβριο – αυτός ο χειμώνας ήταν ακόμη πιο σκληρός από τον μέσο όρο, οπότε χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να ξεπαγώσει σε ικανοποιητικό βαθμό.

Ως εκ τούτου, οι εξαγωγές LNG της Yamal την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου προορίζονταν κυρίως για την Ευρώπη, οι περισσότερες από τις οποίες έφθασαν στην Ολλανδία (Terminal Gate στο Ρότερνταμ), το Ηνωμένο Βασίλειο (Milford Haven) και τη Γαλλία (Montoir). Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι προαναφερόμενοι όγκοι LNG παρέμειναν στην Ευρώπη, καθώς πολλοί μεταφορτώθηκαν στην Ιορδανία, στην Ινδία και στη Νότια Κορέα. Ένα παρόμοιο σχέδιο μπορεί να εξελιχθεί κατά τη διάρκεια του χειμώνα του 2018-2019, όταν οι μεταφορείς υγροποιημένου φυσικού αερίου της Yamal θα ακολουθήσουν μια σύντομη διαδρομή προς την Ευρώπη (χρειάζονται 8 ημέρες για να φτάσουν στο Ρότερνταμ και 10 ημέρες για να φτάσουν στο Montoir). Οι παραδόσεις φυσικού αερίου αυτού του καλοκαιριού, ωστόσο, θα επικεντρωθούν στην Κίνα.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που το επιβεβαιώνουν – καθώς όταν έφτασαν οι δύο μεταφορείς μέσα σε λίγες μέρες, ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας A. Novak και ο CEO της NOVATEK L. Mikhelson θα παραβρίσκονταν στην Jiangsu για μια επίσημη τελετή. Ο CNPC, ο εισαγωγέας του LNG και ο πλειοψηφικός ιδιοκτήτης του terminal LNG Rudong, είναι ο μόνος παραλήπτης του Yamal LNG που έχει συγκεκριμένο προορισμό παράδοσης στη σύμβαση πώλησής του, σε αντίθεση με την Total ή την Gas Natural Fenosa. Η πορεία μέσω της Βόρειας Θάλασσας στη Ρωσία διοικείται από τη Διοίκηση της Βόρειας Θάλασσας (NSRA), η οποία έχει διαιρέσει ολόκληρο το δρομολόγιο σε 7 ζώνες. Κατά την παράδοση φορτίων LNG στην Ευρώπη, οι μεταφορείς διασχίζουν μόνο μία ζώνη, ενώ στην Κίνα, περνούν και πληρώνουν για τις επτά – μια απόδειξη για τον όγκο των εξαγωγών προς την Ασία.

Με βελτιωμένη οικονομία, ο πειρασμός να κατακτήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της αγοράς φορτίων LNG της Κίνας είναι ακόμη μεγαλύτερος – ακόμη και το χειμώνα, καθώς τα κέρδη στο CAPEX ξεπερνούν κατά πολύ τα τυχόν πρόσθετα κόστη για την θραύση του πάγου. Επιπλέον, το ρωσικό κράτος θα μπορούσε να στηρίξει την κίνηση της NOVATEK στην Κίνα, μειώνοντας τα τιμολόγια διέλευσης της Βόρειας Θάλασσας, εάν είναι απαραίτητο. Καθώς τόσο η Μόσχα όσο και το Πεκίνο εκφράζουν το ενδιαφέρον τους για την επικείμενη πορεία προς το εμπόριο LNG, φαίνεται να είναι μια κερδοφόρα κατάσταση και για τις δύο πλευρές.

 

loading...